fbpx

Enter your keyword

post

Natalia Ciobanu, Environmental Manager, Endava: „cu cât mai repede decide o companie să treacă la acțiune [pentru a deveni sustenabilă], cu atât va fi mai avantajată din punct de vedere al experienței, know-how-ului, rezilienței la impactul schimbărilor din peisajul normativ și cel al schimbărilor climatice, și chiar al vânzărilor”

Natalia Ciobanu, Environmental Manager, Endava: „cu cât mai repede decide o companie să treacă la acțiune [pentru a deveni sustenabilă], cu atât va fi mai avantajată din punct de vedere al experienței, know-how-ului, rezilienței la impactul schimbărilor din peisajul normativ și cel al schimbărilor climatice, și chiar al vânzărilor”

  • Cum au evoluat investițiile în sustenabilitate ale companiei pe parcursul anului trecut? Care este valoarea acestora și către ce tipuri de proiecte s-au îndreptat investițiile?

”Sustenabilitate” și ”sustenabil” au mai multe dimensiuni pe lângă cea de mediu – dimensiunea socială, economică, de guvernanță, de exemplu. În această discuție, eu pun accentul pe aspectul de mediu al sustenabilității, prin prisma domeniului meu de experiență și preocupare principală.

Fiind o companie de servicii în IT, investițiile Endava în sustenabilitate se referă în principal la modul în care operăm, calitatea serviciilor pe care le oferim clienților noștri și implicarea în comunitate. Acordăm mare atenție grijii față de oamenii cu care lucrăm, față de mediul înconjurător și față de comunitățile în care operăm, iar anul 2022 a fost unul important din punct de vedere a modului în care transformăm această grijă în acțiune. 

Drept dovadă a dedicației de a face lucrurile bine, în februarie 2022 am semnat angajamentul către Science-Based Targets initiative (SBTi) de a ne seta ținte de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră (GES) sprijinite de știință și alineate standardului Net Zero SBTi pentru companii (SBTi’s Corporate Net-Zero Standard). Ne bucurăm să fim printre primele 2000 de companii la nivel global care au făcut acest lucru. Un pas important în această direcție a constat în crearea unui inventar exhaustiv al emisiilor GES produse de Endava din toate cele trei domenii specificate în Protocolul GHG pentru companii (The GHG Protocol Corporate Accounting and Reporting Standard). Poate părea puțin, însă acest demers necesită o investiție semnificativă de timp, resurse și expertiză.

În plus, am demarat implementarea unui Sistem de Management de Mediu performant la nivelul grupului, și am reușit să obținem certificarea ISO 14001:2015 a sediilor noastre din România și Moldova. Acest lucru aduce încredere nouă și partenerilor noștri că suntem pregătiți să acomodăm cerințele legislative din domeniul mediului, care știm că sunt în continuă evoluție și creștere a exigenței, dar și cerințele clienților, investitorilor și comunităților din care facem parte.

Poate că cea mai frumoasă investiție însă a fost în a celebra recunoștința plantând 30 000 de copaci ca parte din Endava Thank You Forest. Prin acest program, ne-am angajat să plantăm câte un copac pentru fiecare ”Mulțumesc” electronic transmis de colegii noștri, iar o parte dintre ei sunt plantați chiar de colegii noștri în parteneriat cu mai multe organizații locale din țările în care suntem prezenți, așa cum este ”Plantăm Fapte Bune” în România.

  • Care sunt obiectivele strategiei de sustenabilitate ale organizației si care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare a strategiei.

În primul rând, ne propunem să ne reducem amprenta ecologică și cea de carbon a companiei. Cu toții suntem conștienți de importanța și urgența acțiunii climatice, iar Endava își asumă rolul pe care îl are de jucat în acest sens. Pentru a realiza acest obiectiv, ne concentrăm pe măsurarea emisiilor GES, a eficienței consumului de resurse, pe achiziții sustenabile și decarbonizarea lanțului valoric. Suntem conștienți că nu e un drum ușor, dar suntem convinși că e unul important și că progresul e mai important decât perfecțiunea.

În același timp, ne dorim să înțelegem riscurile și oportunitățile pe care le prezintă schimbările climatice și tranziția către o economie mai verde. În acest scop, am demarat un proces de evaluare, monitorizare și gestiune a riscurilor climatice și de valorificare a oportunităților atât din punct de vedere operațional, cât și din punct de vedere al vânzărilor.

Nu în ultimul rând, vrem să ne asigurăm că avem implementate toate condițiile necesare pentru ca toți angajații Endava să poată contribui la îmbunătățirea performanței de mediu a companiei atât intern, cât și în relație cu clienții noștri și cu comunitățile din care facem parte.

Dificultățile majore țin în primul rând de viteza cu care are loc creșterea cerințelor de a implementa, de a avea impact și de a raporta performanța în domeniul sustenabilității în general, și a sustenabilității de mediu în special. În paralel crește și imperativul exigenței în modul de implementare a strategiei de sustenabilitate. E binevenit și firesc să fie așa, doar că luate în combinație cu prima provocare menționată, aceasta presupune ca majoritatea actorilor de pe piață să exerseze alergatul în timp ce învață să meargă. Nu în ultimul rând, implementarea cu succes a unei strategii de sustenabilitate ține de gradul de conștientizare și competențe în domeniul sustenabilității pe care îl au toți angajații, în special cei din poziții de management operațional. Complexitatea subiectului, latența cu care reușim să formăm personalul și urgența cu care trebuie acționat face ca majoritatea organizațiilor să participe la 100 m garduri în timp ce învață să meargă și exersează alergatul. Fără îndoială, agilitatea cu care se pot adapta organizațiile la aceste cerințe va face diferența.

De aici și oportunitățile – cu cât mai repede decide o companie să treacă la acțiune, cu atât va fi mai avantajată din punct de vedere al experienței, know-how-ului, rezilienței la impactul schimbărilor din peisajul normativ și cel al schimbărilor climatice, și chiar al vânzărilor. Cu cât mai mare e apetitul pentru diligență, cu atât mai pregătită va fi să navigheze meandrele cerințelor în continuă rafinare și aprofundare care vin din partea investitorilor, a instituțiilor financiare și de reglementare, a clienților și consumatorilor. Iar dincolo de beneficiul direct pentru companie și factorii interesați, investiția pe care o face o companie în oamenii săi înseamnă – indirect – și o investiție în schimbarea spre mai bine a comunităților și mediului înconjurător în care operează.

  • Cum vă pregătiți să răspundeți noilor cerințe privind raportarea de sustenabilitate impuse de noua directivă de raportare a sustenabilității corporative (CSRD)?

Endava România are un sistem de management de mediu certificat ISO 14001:2015, ceea ce ne permite să avem vizibilitate și control asupra modului în care implementăm cerințele legislative și angajamentele de mediu. Acest lucru înseamnă și că putem să generăm informația necesară pentru a ne alinia cu cerințele de raportare prevăzute de CSRD. Avem deja practica raportării nefinanciare, pe care continuăm să o îmbunătățim ca parte din tranziția către raportarea de sustenabilitate. Această îmbunătățire va presupune o aplecare spre rafinarea proceselor de lucru deja existente în companie. 

  • Cum ați caracteriza pe scurt tranziția de la business as usual la business sustenabil în industria dumneavoastră?

Așa cum o facem mulți dintre noi, oamenii, din ce în ce mai multe companii de IT își pun întrebarea ce pot face ele pentru a încorpora sustenabilitatea. Fiecare companie din această industrie are specificul său. Ca să fac o expunere de ansamblu, cred că mergem pe trei direcții majore: 

  1. tranziția către operațiuni proprii care au un impact mai mic asupra mediulu:
  •  consum de energie din surse regenerabile;
  • reducerea consumului de bunuri nereciclabil;
  • reducerea deșeurilor;
  • prevenirea poluării;

      2. interes în schimbare dinspre segmente de piață care dăunează mediului spre segmente și actori care contribuie la o economie cu emisii scăzute de carbon și explorarea și implementarea modului în care serviciile și produsele oferite clienților îi pot ajuta pe aceștia din urmă să își reducă propria amprentă de carbon și impact asupra mediului.

    3. explorarea și implementarea modului în care serviciile și produsele oferite clienților îi pot ajuta pe aceștia din urmă să își reducă propria amprentă de carbon și impact asupra mediului.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.