Diana Enăchescu, Co-Founder, Vintello: „sustenabilitatea trebuie să se regăsească în orice business, atât prin efectul pe care acel business îl produce, cât și prin resursele pe care le utilizează”
- Aproximativ 99% din companiile din România sunt IMM-uri, de aceea implicarea lor în sustenabilitate este esențială pentru a genera progres și schimbări profunde pentru economie, mediu și oameni. Cum se vede sustenabilitatea din perspectiva IMM-ului pe care îl reprezentați?
Pentru Vintello, platforma noastră de revânzare fashion, sustenabilitatea este unul din pilonii principali ai business-ului. Fiecare articol revândut versus modelul liniar salvează in medie 47% din emisiile de CO2, precum si economii de apa si deșeuri. Astfel, utilizatorii noștri activi contribuie in mod direct la impactul pozitiv de sustenabilitate, punând in vânzare sau cumpărând articole prin modelul circular.
- Aveți deja definită o strategie de sustenabilitate? Dacă da, care sunt obiectivele acesteia și care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare. În caz contrar, ce planuri aveți în acest sens?
Strategia noastra de sustenabilitate are in vedere comunicarea eficienta a beneficiilor de mediu pe care utilizarea economiei circulare le produce, astfel încât utilizatorii noștri sa fie motivați sa se alature si sa ramana alaturi de noi pentru cat mai mult timp.
- Tranziția la business sustenabil aduce beneficii și oportunități. Dintre acestea, atragerea de capital (finanțare) în condiții mai avantajoase, prioritate în obținerea sau menținerea unor contracte, alinierea la obiectivele de sustenabilitate ale clienților mari companii. Ați întâlnit deja asemenea situații?
Am fost într-adevăr norocoși sa obținem in 2022 un grant din partea unui accelerator din domeniul sustenabilității, ceea ce este o premieră ca oportunitate pentru startup-urile locale de profil. Sperăm sa putem accesa si alte surse de finanțare in perioada următoare, deoarece este nevoie de popularizarea soluției noastre, astfel încât aceasta sa fie utilizata de cat mai multe persoane si astfel sa producă beneficii de sustenabilitate pe termen lung.
- Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2023, pentru a-și menține performanța economică și avansa totodată, pe drumul sustenabilității? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbările climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc)
Pentru noi, accesul la finanțare privată pe care îl avem in plan pentru 2023 poate fi afectat de instabilitatea economică/geopolitică, din punctul de vedere al scăderii apetitului de risc al investitorilor. Aceasta situație ne poate îngreuna ritmul de creștere pe care ni-l dorim, atât din punct de vedere al continuării dezvoltării de tehnologie, cât si pentru suportul de marketing necesar.
- Cum ați “vinde” sustenabilitatea unui antreprenor care nu crede în ea? Ce recomandări i-ați face?
Considerăm ca sustenabilitatea trebuie sa se regăsească in orice business, atât prin efectul pe care acel business îl produce, cat si prin resursele pe care le utilizează. Având in vedere scoring-ul actual mai ridicat al business-urilor sustenabile in accesarea creditelor de la bănci de exemplu, dar si impactul potențial in fata clienților si a furnizorilor, beneficiile vor fi cu siguranță evidente pe termen scurt sau mediu versus un business care nu abordează acest aspect.