fbpx

Enter your keyword

post

Barometrul Ashoka România: 1 din 2 tineri spun că ar avea nevoie de mentori de la care să învețe despre antreprenoriatul social

Barometrul Ashoka România: 1 din 2 tineri spun că ar avea nevoie de mentori de la care să învețe despre antreprenoriatul social

Cel mai recent barometru Ashoka România, realizat de IZI data, privind percepția românilor despre rolul de agenți ai schimbării în societate semnalează că 1 din 2 tineri spun că ar avea nevoie de mentori de la care să învețe despre antreprenoriatul social. Tinerii sunt cei care cred cel mai mult în asociațiile non-profit ca agenți ai schimbării sociale, 56% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 15 și 24 de ani declară că au nevoie de un cadru organizat de tip ONG pentru a se implica în acțiuni de voluntariat sau în alte forme de participare civică.

În ceea ce privește nevoile tinerilor, pe primul loc se află primirea fondurilor pentru organizarea acțiunilor sociale, urmată îndeaproape de ideea unui cadru organizat din care să facă parte. Întrebați despre semnificația conceptului de antreprenoriat social, 45% din respondenți declară că știu despre acest concept, dar  Gen Z este minoritară, însumând 36%. Aceștia asociază cel mai des obiectivele antreprenoriatului social cu generarea locurilor de muncă, în timp ce adultii peste 55 de ani consideră că antreprenoriatul social are ca obiective acțiuni de educare pentru schimbarea mentalității, protecția a mediului și schimbări legislative în sprijinul oamenilor de rând.

Totodată, respondenții au declarat că abilitățile utile pentru a deveni un agent al schimbării sunt lucrul în echipă (menționat de peste jumătate de respondenți), organizarea personală (mai importantă în rândul celor până în 34 de ani). Gen Z arată înclinații spre antreprenoriat, gestionarea emoțiilor și gândire critică, față de restul.

În contextul deciziilor politice din ultima perioadă, politicienii înregistrează o creștere semnificativă cu cel mai mare procent de până acum, 2 din 10 oameni menționându-i ca agenți ai schimbării. Tinerii sunt cei care cred cel mai mult în capacitatea organizațiiloe non-profit, dar și în politicieni și în ei înșiși de a produce schimbare.

Dintre factorii ce contribuie la atitudinea de agent al schimbării, nevoile prezente ale societății continuă panta ascendentă începută din aprilie 2021 (78%). Autoeducația rămâne pe primul loc (93%), urmată de educația  formală (în școală) (81%), influența persoanelor admirate (62%), modelele occidentale (58%) în timp ce ONG-urile sunt menționate de 48% dintre respondenți.

Cine sunt persoanele pe care le admiră respondenții? Profesorii – 88%, medicii– 85%, șeful – 78%, persoanele publice  – 69% și politicienii – 54%.

Un aspect pozitiv al barometrului este percepția constantă că fiecare dintre noi poate fi un creator al schimbării – 84%. Topul creatorilor schimbării nu se schimbă în ultimii ani, instituțiile statului fiind menționate pe locul 2 (40%), iar biserica pe 3 (23%).

„Ashoka își propune să contribuie la crearea unei societăți în care fiecare persoană este un creator de schimbare, capabilă să ia acțiune în mod creativ pentru a rezolva probleme sociale. Noi credem foarte tare că prin colaborare, empatie și lucru în echipe flexibile putem accelera schimbările sistemice din societate de care avem nevoie pentru a reduce inegalitățile și că antreprenoriatul social este cea mai rapidă și sigură cale pentru o schimbare sistemică.

Barometrul actual subliniază încă o dată nevoia ca societatea civilă să susțină și să implice tinerii în acțiuni concrete, care să îi motiveze să își atingă adevăratul potențial de creatori ai schimbării. Anul acesta, împreună cu partenerii noștri vom susține programe și spații de întâlnire și networking pentru a facilita schimburi de idei, astfel încât să punem bazele unor schimbări sistemice care să reducă din inegalitățile și discrepanțele societății în care trăim.” a declarat Ana Murray, Country Director, Ashoka România.