fbpx

Enter your keyword

post

THEODORA-POPA LITEANU, VICEPREȘEDINTE, TRANSAVIA

THEODORA-POPA LITEANU, VICEPREȘEDINTE, TRANSAVIA

 

  • Cum au evoluat investițiile în sustenabilitate ale companiei pe parcursul anului trecut? Care este valoarea acestora și către ce tipuri de proiecte s-au îndreptat investițiile?

Anul trecut am investit peste 35 milioane de euro din resurse proprii pentru proiecte care combină dezvoltarea și performanța economică cu protecția mediului. Cele aproximativ 30 de hectare de panouri fotovoltaice și stația de cogenerare de înaltă eficiență electrică implementate de noi în cel mai mare proiect în energie electrică verde din industria alimentară din România, ne vor permite să ne acoperim din energie regenerabilă între 80% și 100% din energia electrică necesară în procesele de producție. Am dat în folosință o nouă linie de produse procesate care ne va permite dublarea capacității de procesare a cărnii de pui în produse elaborate, am construit de noi hale eficiente energetic pentru creșterea puilor și am dezvoltat o nouă bază de depozitare a cerealelor. 

În 2023, am îmbunătățit infrastructura noastră de gestionare a deșeurilor. TRANSAVIA este unul dintre foarte puținii producători din industria alimentară din România care a optat să utilizeze integral subprodusele nedestinate consumului uman rezultate din lanțul tehnologic, evitând practic generarea de deșeuri. Am extins fabrica de prelucrare a deșeurilor generate din activitatea de sacrificare a pasărilor și am construit o nouă fabrică de prelucrare a deșeurilor stațiilor de incubație și a pierderilor prin mortalitate în procesul de creștere a pasărilor. Am construit circa 35.000mp de platforme pentru compostarea dejecțiilor de pasăre, pe care le folosim pentru fertilizarea terenurilor agricole deținute, unde cultivăm cerealele pentru hrana păsărilor.

Aceste investiții arată nu numai angajamentul nostru pentru viitor, ci și responsabilitatea noastră față de comunitate și mediu.

  • Care sunt obiectivele strategiei de sustenabilitate ale organizației si care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare a strategiei.

Deoarece știm că nu există sustenabilitate fără profit și nici invers, profit fără sustenabilitate, am integrat sustenabilitatea în procesul nostru strategic de management. Ne bazăm creșterea pe activități durabile și gestionăm corect și eficient resursele reducând astfel impactului asupra mediului. Prin politica noastră „ZERO Pierderi” accentul pe sustenabilitate este dublat de controlul atent al costurilor și de generarea de profit.

Obiectivele noastre strategice de sustenabilitate se concentrează pe 4 piloni de interes, care includ 21 aspecte materiale. Acestea sunt detaliate în cel mai recent Raport de Sustenabilitate, publicat anul trecut. În TRANSAVIA, ne asigurăm că respectăm principii solide de calitate și siguranță alimentară, protejând astfel atât clienții noștri, cât și mediul înconjurător. Garantăm condiții de muncă sigure și ne asigurăm că angajații noștri sunt tratați cu respect și egalitate, interzicând orice formă de discriminare sau tratament nedrept.

Am observat că rezistența la schimbare și un anumit tip de mentalitate al unor oameni care încă nu înțeleg importanța dezvoltării durabile, a eticii în afaceri și a onestității comunicării, pot ridica piedici în calea sustenabilității. Credem însă că viziunea, guvernanța, leadership-ul și parteneriatele sunt factori cheie în gestionarea cu succes a provocărilor, care permit unei companii să facă performanță durabilă. Acești factori pot surmonta riscurile din mediul extern la care întreaga industrie alimentară este expusă, precum riscuri operaționale, financiare, de piață, legislative, de cybersecurity și altele.

  • Cum vă pregătiți să răspundeți noilor cerințe privind raportarea de sustenabilitate impuse de noua directivă de raportare a sustenabilității corporative (CSRD)?

Noi ne „antrenăm” încă din 2019 când am publicat primul Raport de Sustenabilitate, respectând standardele GRI. Fără îndoială, noua directivă CSRD este o oportunitate de a comunica mai bine performanța și impactul față de părțile interesate, însă implică un efort crescut de colectare și raportare a informațiilor folosind metodologii clare și verificabile. Suntem deja angajați pe acest drum și vom face, și în acest caz, lucrurile exact așa cum trebuie! Ne evaluăm acțiunile ESG cu ajutorul unor parteneri externi, precum ESG – Synesgy al ICAP CRIF, identificând astfel zonele de îmbunătățire. Suntem conectați la noutățile din domeniu și învățăm și ne îmbunătățim continuu, și cu ajutorul întâlnirilor organizate de Ambasada Sustenabilității. Suntem deschiși la colaborare și învățăm de la consultanți și experți externi. Astfel, ne asigurăm că abordarea noastră este conformă cu cele mai bune practici și cu standardele de reglementare.

  • Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2024, pentru a-și menține performanța economică și atinge totodată, obiectivele de sustenabilitate? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbarile climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc)

Am încheiat cel mai bun an din istoria de 33 de ani a companiei și abordăm optimist viitorul. Credem că și în 2024, TRANSAVIA va avea rezultate excepționale în ceea ce privește performanța economică și va continua să fie un model pentru sectorul de activitate în privința rezultatelor de sustenabilitate. Desigur, evaluăm atent riscurile de macro-instabilitate care ar putea să apară ca urmare a volatilității prețurilor, a evoluției inflației, a modificărilor legislative, a lipsei forței de muncă, a diminuării încrederii în rândul populației, a fenomenelor meteo extreme și continuarea tensiunilor geo-politice. Astfel de riscuri pot influența multiple aspecte ce țin de sustenabilitate. Vorbim aici în special de investițiile necesare în acest domeniu, mai ales, în cazul companiilor care nu sunt solide. În ceea ce privește TRANSAVIA, o afacere de familie solidă, în care întreaga echipă face mereu totul exact așa cum trebuie, de la bob la furculiță, sănătatea și soliditatea financiară ne permite să răspundem rapid și agil la schimbări și volatilitate și să capitalizăm oportunitățile pe care le identificăm pentru a ne îndeplini obiectivele noastre de creștere, profit și sustenabilitate. În plus, modelul nostru unic în regiune, de afacere integrată 100%, ne protejează de instabilitatea lanțurilor de aprovizionare și ne permite să controlăm procesele generatoare de valoare și impactul pe care îl avem asupra mediului și oamenilor.

  • Cum ați caracteriza pe scurt tranziția de la business as usual la business sustenabil în industria dumneavoastră?

Pentru TRANSAVIA, business sustenabil înseamnă business as usual pentru că în tot ceea ce facem avem grijă de oameni, mediu, animale și comunitate. Avem o abordare circulară, „de la bob la furculiță și… înapoi” Utilizăm eficient resursele, evităm risipa de orice fel și minimizăm gerarea de deșeuri reutilizând sub-produsele rezultate din fluxurile tehnologice pentru a produce noi produse cu valoare adăugată. Reușim toate aceste lucruri pentru că a fi sustenabil nu este doar un obiectiv, ci o parte integrantă a modului nostru de a face afaceri. Toți angajații noștri sunt conștienți de importanța acțiunilor sustenabile și respectă cu strictețe regulile. Investim masiv și constant în tehnologii de top și în programe de dezvoltare prin care ne asigurăm că suntem mereu la vârful inovației în domeniul sustenabilității și un model pentru industrie. Colaborăm strâns cu partenerii noștri pentru a găsi cele mai bune soluții la provocările de sustenabilitate. Suntem mândri să fim lideri de piață în sectorul avicol și în ceea ce privește practicile sustenabile și ne angajăm să continuăm să căutăm modalități de a îmbunătăți și de a inspira pe alții să ne urmeze exemplul pentru un viitor mai bun și mai durabil pentru toți.

*Noua directiva de raportare a sustenabilității corporative (CSRD), adoptată în noiembrie 2022, va impune unui număr de aproximativ 50.000 de întreprinderi mari și companii listate din Uniunea Europeană (UE) – față de 11.700 în prezent – să publice informații referitoare la lanțul lor de aprovizionare, la impactul lor asupra ecosistemelor, schimbărilor climatice, pădurilor și comunităților locale, cât și la politicile lor de guvernanță. Directiva urmează să fie transpusă în legislația națională cel târziu la jumătatea anului 2024. Mai multe detalii în acest articol.