MELINDA MUREȘAN, MANAGER GENERAL, SMARTWRAP: „viitorul stă în implicarea noastră de astăzi, în consumul responsabil și în toate strategiile construite pentru viitor, cu integrarea sustenabilității”
- Aproximativ 99% din companiile din România sunt IMM-uri, de aceea implicarea lor în sustenabilitate este esențială pentru a genera progres și schimbări profunde pentru economie, mediu și oameni. Cum se vede sustenabilitatea din perspectiva IMM-ului pe care îl reprezentați?
Prezentă de mult timp în preocupările și acțiunile companiei noastre, definită și în misiune “Construim parteneriate strategice sustenabile pe termen lung, cu furnizori și clienți, și educăm permanent piața pentru progres” , sustenabilitatea o privim din perspectiva dezvoltării durabile prin care oferim soluții nevoilor societății cu impact minim pe mediu.
Concret, educăm piață pentru a utiliza materiale provenite din biomasă sau din reciclare și acționăm ferm în reducerea cantităților de ambalaje utilizate în unitățile de producție ale partenerilor noștri fără a diminua calitatea ambalării și fără a impacta negativ fluxul pe lanțurile de aprovizionare.
- Aveți deja definită o strategie de sustenabilitate? Dacă da, care sunt obiectivele acesteia și care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare. În caz contrar, ce planuri aveți în acest sens?
DA, avem strategie de sustenabilitate definită în 2020 , obiectivul acesteia fiind că în următorii 3 ani produsele High Performance să reprezinte o pondere de 55% din totalul produselor vândute.
Reușită în reducerea consistentă a consumului de ambalaje vine din implementarea soluțiilor High Performance, introducerea rapidă a inovațiilor și transferul de know-how către mediul de business.
Inovația a deschis mereu oportunități care , în domeniul nostru , se traduc în lansarea pe piață de profil a materialelor sustenabile și ecosustenabile ce pot fi folosite în cantități mult reduse respectând în același timp criteriile de performanță cerute de ultimele tehnologii.
Cu toate că , soluțiile sustenabile aduc în multe cazuri și reduceri de costuri, principalul obstacol în implementare este educația mediului de business în acest sens. Astăzi, din păcate, deciziile strategice la nivel de companii sunt luate fără a cunoaște sau înțelege impactul lor în dezvoltarea durabilă sau chiar în compromiterea posibilității generațiilor viitoare de a trăi într-un mediu cât mai sănătos.
Lipsa acțiunilor guvernamentale concrete și legislația națională care nu susține nicicum companiile în implementarea strategiilor de sustenabilitate, fac că acest subiect să fie neatractiv sau folosit exclusiv pentru imagine.
- Tranziția la business sustenabil aduce beneficii și oportunități. Dintre acestea, atragerea de capital (finanțare) în condiții mai avantajoase, prioritate în obținerea sau menținerea unor contracte, alinierea la obiectivele de sustenabilitate ale clienților mari companii. Ați întâlnit deja asemenea situații?
Drumul sustenabilității nu este „drumul ușor”și, mai ales, în această perioada tranziția către business sustenabil aduce mai degrabă provocări decât beneficii.
Și totuși, viitorul stă în implicarea noastră de astăzi, în consumul responsabil și în toate strategiile construite pentru viitor, cu integrarea sustenabilității.
În acest sens am accesat un proiect finanțat prin care am putut face cunoscut produsul nostru The SmartGreen , fiind primul producător în România al foliilor termocontractabile din sursă regenerabilă , mai exact din trestie de zahăr .
În ceea ce privește interesul pentru soluțiile sustenabile și deschiderea mediului de business către parteneriate pentru dezvoltare sustenabilă NU am identificat interes real și aplicat mai mult decât în sfera „ nice to have”.
- Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2023, pentru a-și menține performanța economică și avansa totodată, pe drumul sustenabilității? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbarile climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc)
Cea mai mare provocare a anului 2023 este instabilitatea economică dată de reziliența scăzută a mediului de business de a absorbi multele perturbări și a consumatorilor la inflație și scăderea puterii de cumpărare.
În acest context, defocusarea pieței de la obiectivele, chiar și puține, de tranziție la sustenabilitate este locul unde compania trebuie să găsească soluții.
- Cum ați “vinde” sustenabilitatea unui antreprenor care nu crede în ea? Ce recomandări i-ați face?
În cazul sustenabilității și a dezvoltării durabile, cred că „ puterea exemplului „ dat și promovat de companiile care au implementat deja strategii în această direcție generează decizia de „cumpărare”. Micro-universul acestor antreprenoriate va arată diferența: infrastructură, mediu de lucru, modelul de business, parteneriatele solide, implicarea în comunitate, atractivitatea pentru resurse umane … etc.