MAGDALENA CARAMILEA, Sustainability Director, AUTONOM: „Tranziția de la business as usual către un business sustenabil mi se pare un pas firesc, necesar pentru orice companie cu perspectivă pe termen lung”
- Cum au evoluat investițiile în sustenabilitate ale companiei pe parcursul anului trecut? Care este valoarea acestora și către ce tipuri de proiecte s-au îndreptat investițiile?
Prin modelul nostru de business, oferim, în primul rând, servicii de mobilitate. Ca parte a unui sector sensibil, cel al transporturilor, am înțeles rapid că avem atât un impact semnificativ asupra mediului, cât și riscuri semnificative de business. Mai mult, emisiile generate de flota operațională sunt un impact indirect pentru Autonom, depindem de preferința clienților în alegerea tipului auto și a kilometrajului agreat.
Astfel, sustenabilitatea a devenit o oportunitate de transformare, de regândire a modelului de afaceri, cu focus pe tranziția către o flotă cu emisii scăzute. Pentru că eram constant în căutare de soluții de finanțare, alternative la finanțarea clasică bancară, în 2021 am descoperit un instrument nou în piața de capital și am emis astfel, în premieră în regiune, Obligațiuni corelate cu Obiective de Sustenabilitate (Sustainability Linked Bonds), listate ulterior la Bursa de Valori din București. Tot în premieră, această emisiune prin care am atras din piața de capital finanțare în valoare de 48 mil euro, face parte dintr-un program consacrat pe piețele financiare mature, MTN (medium term notes), în valoare totală de 250 mil euro.
Continuând seria finanțărilor sustenabile, în septembrie 2022, în urma unui proces atent de analiză, am primit de la BEI (Banca Europeană de Investiții) o finanțare verde în valoare de 15 mil euro, prima finanțare de acest tip pentru o companie antreprenorială românească, destinată exclusiv autovehiculelor cu emisii scăzute (max 50 g/km CO2) și infrastructura aferentă.
Aceste resurse ne permit accelerarea tranziției către o flotă cu emisii scăzute, schimbare care va deveni mult mai vizibilă în a doua parte a anului 2023. Desigur, eficiența energetică, economia circulară și echipamentele din domenii corelate cu sustenabilitatea sunt alte direcții către care suntem deschiși.
- Care sunt obiectivele strategiei de sustenabilitate ale organizației și care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare a strategiei.
Strategia de sustenabilitate este construită pe trei piloni principali, integrand principiile ESG: „Mediu”, „Oameni și Comunitate” și „Guvernanță și afacere sustenabilă”, cu obiective clar definite, ambițioase, măsurabile pe fiecare dintre piloni și un roadmap până în 2030, prin care monitorizăm progresul către obiectivele asumate. În zona de mediu, focusul principal este în zona de emisii, cu obiectiv pe termen mediu – 2025 de reducere cu 25% a mediei emisiilor flotei operaționale, respectiv pe termen lung, 2030, cu 51%. Impactul în zona de mediu este completat de reducerea consumului de resurse și susținerea unei economii circulare, cu obiective legate de consumul de hârtie, reciclarea anvelopelor și a uleiului uzat.
Elementul nostru diferențiator a fost mereu și va rămâne cultura organizațională, reprezentată de oamenii cu mindset de învățare continuă și activ implicați în comunitățile din care fac parte. Acest avantaj are implicații directe în starea de bine a angajaților, ceea ce ne-a permis să creștem natural impactul pozitiv în societate și să ne concentrăm eforturile în zona de reducere a impactului negativ în mediu. Obiectivele în cadrul acestui pilon sunt legate de evoluția și instruirea colegilor, cu un număr minim anual de 50 ore de training / angajat și investiții în comunitate, în special în zona de educație de minim 2% din profitul net.
Desigur, pentru o strategie funcțională, este nevoie și de o structură de politici și proceduri, flexibile și orientate către transparență și etică profesională. Foarte important pentru noi este și feedback-ul clienților, satisfacția oferită de serviciile noastre, măsurat și prin NPS (Net Promoter Score). Ne dorim să creăm o experiență memorabilă pentru aceștia, rezultatele financiare fiind mai degrabă o consecință.
Orice obstacol poate deveni un prilej de oportunitate, atunci când cauți soluții de a-l depăși. În acest moment, aș menționa ca principale obstacole, devenite și oportunități: nivelul de educație al populației privind auto cu emisii scăzute, în special cele electrice, corelate și cu infrastructura slab dezvoltată, precum și întârzierea livrărilor din piața autovehiculelor noi, provocate de lipsa anumitor componente.
- Cum vă pregătiți să răspundeți noilor cerințe privind raportarea de sustenabilitate impuse de noua directivă de raportare a sustenabilității corporative (CSRD)?
Ambițiile UE de neutralitate climatică până în 2050, întărite și de Green Deal prin pachetul legislativ Fit for 55, arată că direcția este clar setată și pentru România, ca parte a Uniunii Europene. Ceea ce înseamnă că nu ne mai rămâne loc de scuze, la nivel național, ci mai degrabă că trebuie să devenim conștienți și să ne asumăm în mod responsabil să recuperăm din diferența față de țările dezvoltate.
Salutăm noua directivă de raportare a sustenabilității corporative (CSRD) întrucât aduce un cadru necesar de claritate și uniformizare în rândul datelor colectate și comunicate de către companii, din punct de vedere al impactului în mediu și social. Auditarea obligatorie a acestor date, similar cu datele financiare, reprezintă un alt plus care aduce credibilitate și transparență. Așteptăm cu interes transpunerea în legislația națională.
Întrucât avem o strategie clară de sustenabilitate și am început deja voluntar acest demers de raportare în baza standardelor GRI, care au stat și la baza elaborării noilor standarde de raportare, nu avem foarte mari emoții în noul context. Desigur, vom continua să ne instruim și să optimizăm efortul de colectare și raportare date, ne gândim și la o platformă digitală care să ne ajute în acest sens.
O provocare nouă pentru companii văd în declararea procentului de aliniere a activității cu Taxonomia EU și respectarea principiului DNSH (Do No Significant Harm). Nu am fost învățați să ne evaluăm orice acțiune în mod holistic, prin prisma unui cumul de factori de impact în mai multe direcții decât business-ul în sine.
- Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2023, pentru a-și menține performanța economică și atinge totodată, obiectivele de sustenabilitate? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbarile climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc)
O provocare rămâne în continuare dezvoltarea afacerii simultan cu reducerea amprentei asupra mediului. Vedem posibilă accelerarea tranziției către o flotă cu emisii scăzute în a doua parte a anului, chiar și în contextul incertitudinii dezvoltării infrastructurii electrice naționale și menținerii prețurilor ridicate la energie. Apetitul clienților pentru mașinile verzi a crescut simțitor, anul trecut numărul auto electrice înmatriculate în România s-a dublat.
O posibilă sursă a schimbării este creșterea gradului de conștientizare a impactului pe care fiecare dintre noi îl are asupra mediului, dar și abordarea din ce în ce mai sistemică și transparentă, la nivelul lanțului valoric. Este, în continuare, nevoie de multă instruire în acest domeniu, de conștientizare și asumare a locului pe care îl ocupăm în ecosistem, la nivel personal sau companie. Suntem cu toții o verigă dintr-un mare lanț valoric, client și furnizor deopotrivă. Dacă nu ne adaptăm schimbării cât mai devreme, când putem testa relaxat, experimenta voluntar, va veni momentul cand va trebui să o facem obligați prin prisma reglementărilor legale sau lanțului valoric și atunci, este posibil să luăm decizii pripite sau greșite.
Sustenabilitatea este un domeniu foarte vast, acoperă și are implicații în toate celelalte domenii, mai devreme sau mai târziu. Este deja dovedit științific impactul benefic pe care integrarea strategiei de sustenabilitate în strategia de business a unei companii o are asupra performanțelor financiare.
- Cum ați caracteriza pe scurt tranziția de la business as usual la business sustenabil în industria dumneavoastră?
Pentru noi, sustenabilitatea a apărut ca o oportunitate de business. Ulterior, structurând Strategia de Sustenabilitate, am înțeles că eram deja pe acest drum, implementarea devenind astfel, mai ușoară.
Tranziția de la business as usual către un business sustenabil mi se pare un pas firesc, necesar pentru orice companie cu perspectiva pe termen lung. Pentru că, pe lângă un boost de credibilitate în fața tuturor categoriilor de stakeholderi, aduce și noi oportunități de finanțare și parteneriate. Cred că am depășit pragul până la care sustenabilitatea era considerată doar un ‚nice to have’ și devine un avantaj competitiv, un ‚must’ pentru un business sănătos și cu perspective de viitor.
Sustenabilitatea este o călătorie continuă, are nevoie de resurse financiare, umane și timp. Iar implementarea, monitorizarea și succesul unei strategii este un rezultat de echipă.