Elena Pap, Director Regional, Up Group
- Aproape 99% dintre companiile românești sunt IMM-uri, așadar implicarea lor în sustenabilitate este esențială pentru a genera progrese și schimbări profunde la nivelul economiei, al mediului și al oamenilor. Cum vedeți sustenabilitatea din perspectiva companiei pe care o reprezentați?
Recentele evenimente la scară mondială (pandemia, criza costului de trai, (pandemii, criza costului vieții, recesiunea economică, instabilitatea geopolitică, conflictele armate, sincopele în acțiunea climatică, polarizarea socială) au servit drept semnal de alarmă pentru mulți dintre noi. Sigur că întreg conceptul era logic (până la urmă, anul acesta se împlinesc 30 de ani de când Elkington a venit pentru prima dată cu noțiunea de „triple bottomline”), dar a fost nevoie de o Directivă CSRD pentru ca sustenabilitatea să ne demonstreze tuturor că nu se află aici doar temporar. Aș spune, totuși, că Up România pornește cu un avantaj în această cursă. Noi eram obișnuiți să raportăm și să fim auditați pe tema sustenabilității cu mult înainte ca aceasta să devină o cerință obligatorie. Raportăm către grup, în Metrio (o platformă de raportare extra-financiară extrem de detaliată) de peste 8 ani. Deținem de ani de zile medalia de aur Ecovadis (reputat clasament de sustenabilitate în business) și suntem foarte aproape de medalia de platină. Pentru Up România, sustenabilitatea este de mult o realitate. A fost, de altfel, întotdeauna prezentă pentru noi toți, doar că unii au văzut-o doar ca pe un nice to have, și poate că am cunoscut-o sub denumiri diferite. Dar, într-o formă sau alta, întreg mediul de business percepe de ceva vreme că vremea profitului înainte de toate a trecut.
- Aveți deja o strategie de sustenabilitate? Dacă da, care sunt obiectivele ei și care sunt principalele 3 obstacole și principalele 3 oportunități în procesul de implementare al acesteia? Iar dacă nu, ce planuri în acest sens?
La Up România, ne propunem mereu să procedăm nu mai simplu, ci mai bine. Așadar, nu am așteptat să existe un cadru legal coercitiv pentru a ne elabora strategia de sustenabilitate. Avem de niște ani buni o strategie extinsă și bine gândită, pornită din strategia de sustenabilitate a unui Grup care se mândrește că este prima „cooperative à mission” din Franța. Obiectivele ei sunt numeroase și încorporează țeluri ambițioase pe palierele Guvernanță, Economic, Social, Societal și Mediu. Îmi este destul de dificil să numesc doar câteva, ele acoperind zone foarte vaste: de la Green IT la reducerea utilizării de combustibili fosili și energie, la creșterea gradului de conștientizare și educare a stakeholderilor noștri, la consumul responsabil, la reducerea amprentei de carbon. Am convingerea că faptul că am început de timpuriu a constituit, cel mai probabil, o importantă oportunitate. Știm deja cum să procedăm, suntem gata să depunem toate eforturile necesare și nu se simțim nicidecum descumpăniți în fața acestei încercări. Îndrăznesc chiar să spun că, din perspectiva sustenabilității, mai totul este o oportunitate. Există, evident, și destule provocări, dintre care voi enumera doar trei, conform solicitării:
- lanțul de aprovizionare – nu este chiar simplu să identifici furnizori și parteneri capabili să prezinte raportările pe sustenabilitate necesare, mai ales atunci când vorbim despre entități locale, de mici dimensiuni,
- instrumentele de calcul a amprentei de carbon care funcționează pe estimări de o acuratețe mai mult sau mai puțin certă – va fi nevoie de progrese aici, pentru o mai mare fiabilitate
- prețul produselor obținute sustenabil, mai ales în contextul inflației și a puterii de cumpărare în scădere la nivelul populației.
Cu toate acestea, sunt încrezătoare că se vor identifica rapid și soluțiile la aceste impedimente. Până la urmă, traseul este același și ne-am angajat să îl urmăm cu toții.
- Tranziția către afaceri sustenabile vine cu beneficii și oportunități. Printre acestea se numără atragerea de capital (finanțare) în condiții mai favorabile, prioritate în obținerea sau păstrarea contractelor, alinierea la obiectivele de sustenabilitate ale clienților mari corporații. V-ați confruntat până acum cu astfel de situații?
Este o întrebare la care probabil vom putea să vă răspundem mai corect peste vreun an sau doi. Știm de la instituțiile bancare colaboratoare că se lucrează la asta și că, într-adevăr, companiile sustenabile vor beneficia de condiții de finanțare mai avantajoase. De asemenea, știm că la nivel de Grup, spre exemplu în procedurile de achiziție derulate în Franța, un rating bun pe sustenabilitate poate face diferența, atunci când se pune problema atribuirii unui contract.
Însă, ca să ne întoarcem la situația concretă din România, merită să menționez că am primit deja solicitări de la alte companii românești care raportează pe Ecovadis să ne comunicăm reciproc rapoartele de sustenabilitate tocmai cu scopul alinierii. De asemenea, aș mai aminti și că inițiativa noastră de înlocuire treptată a cardurilor noastre aflate în circulație cu noi carduri 100% reciclabile a fost întâmpinată cu entuziasm, la fel cum a fost și faptul că suntem primul emitent de pe piața din România care permite monitorizarea amprentei de carbon aferente cumpărăturile făcute cu un card Up.
- Care considerați că sunt cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2023 pentru a-și menține performanțele economice și, în același timp, pentru a avansa pe drumul spre sustenabilitate? (de exemplu, instabilitatea economică/geopolitică, prețul energiei, schimbările climatice, resursele naturale limitate, achiziția și păstrarea de talente, conflictele globale etc.)
În viziunea noastră, adoptareea de multiple strategii integrate este vitală pentru menținerea performanței economice și înregistrarea de progrese în sustenabilitate. Din perspectiva scăderii costului energiei și reducerii impactului asupra mediului, una dintre soluții ar fi adoptarea unor procese de producție mai eficiente. Din acest punct de vedere, următorul pas ar fi în direcția cardurilor virtuale. Echipa Up este dinamică și creativă, căutând permanent soluții inovatoare pentru a răspunde nevoilor clienților într-un mod sustenabil. Cum spunea, Up este primul emitent care a lansat o funcționalitate concepută în colaborare cu Mastercard și Ethoca, pentru a le permite utilizatorilor de carduri Up și utilizatorilor aplicației Up Mobil să vizualizeeze amprenta de carbon a fiecărei tranzacții. Up România recunoaște importanța adoptării și furnizării de soluții sustenabile pentru a gestiona provocărilor globale privind mediul. Astfel, răspunde așteptărilor din ce în ce mai mari ale clienților săi privind claritatea și transparența tranzacțiilor efectuate, demonstrându-și în același timp și angajamentul de a reduce impactul ecologic.
Cum ați „vinde” sustenabilitatea unui antreprenor care nu crede în ea? Ce recomandări ați face?
Cred că aș păstra argumentele simple, așadar i-aș spune doar că valul schimbării a venit. Nu îl poți opri, dar ai două variante: fie alegi să închizi ochii, fie alegi să îți construiești propria barcă și să îi ajuți pe alții să o construiască pe a lor. Poate că nu îți va ieși din prima un vas de croazieră, dar chiar și o plută este mai bună decât să închizi ochii. Dar, până la urmă, e Up to you. Depinde de fiecare dintre noi.
Recomandările pe care i le-aș face ar fi și ele la fel de directe: nu e cazul să te simți copleșit, și nici să-ți spui că nu se poate. Fii suficient de îndrăzneț să încerci, fii dispuși să înveți, fii pregătit să faci tot posibilul. pregătiți să faceți tot ce puteți. La urma urmei, sustenabilitatea nu se întâmplă peste noapte, ci se construiește în fiecare zi.
Pentru o companie care promovează ideea de „Mai bine, în fiecare zi”, apartenența la Coaliția România Sustenabilă a venit ca un demers firesc. Up România se alătură unei comunități responsabile, motivate să susțină obiectivele de dezvoltare durabile și să construiască zi după zi schimbarea de care au nevoie oamenii, planeta și mediul de business.