Enter your keyword

post

SustainAbility School #41 – Taxonomia socială – Ce este și de ce avem nevoie de ea

Odată cu introducerea, în iunie 2020 a Taxonomiei în legislația europeană, avem un set de reguli clare asupra activităților care contribuie la scăderea impactului activităților noastre asupra schimbărilor climatice. Aceasta le permite investitorilor să ia în considerare riscurile și oportunitățile oferite de schimbările climatice într-un mod practic și specific, concentrându-se asupra performanței activităților economice pentru a atinge țintele agreate în Protocolul de la Paris și țintele de mediu pentru 2030 și 2050 ale Uniunii Europene. Ele reprezintă și un ghid pentru companii pentru a știi ce tipuri de activități sunt atractive pentru investitorii sustenabili.  

Împreună cu investițiile de mediu, tranziția la sustenabilitatea echitabilă – o tranziție sustenabilă social – cere și investiții în activități cu impact social pozitiv. Pe piețele de capital există o tendință din ce în ce mai pronunțată către obligațiunile sociale, fonduri de investiții cu impact și opțiuni de investiții care contribuie la promovarea valorilor fundamentale, cum ar fi respectul pentru drepturile omului sau Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, dar aceasta nu este corelată cu o înțelegere completă a tipurilor de investiții care contribuie substanțial la atingerea obiectivelor sociale. 

Platforma UE pentru Finanțare Sustenabilă a examinat posibilitatea extinderii Taxonomiei UE pentru a acoperi obiectivele sociale și face câteva recomandări în această direcție. Noua Taxonomie socială (Februarie 2022) va susține deschiderea de noi direcții pe piețele de capital pentru acei investitori pentru care sunt importante impactul social și dimensiunea socială a tranziției economice. Aceasta va permite investitorilor și companiilor să identifice și să prezinte investițiile și activitățile sustenabile din zona accesului la sănătate, a locuirii sociale, a serviciilor sociale, a drepturilor omului și a dreptului la muncă.  

Raportul arată că este nevoie de o linie directoare pentru activitățile sociale în contextul taxonomiei. O taxonomie socială consistentă cu taxonomia de mediu și care se bazează pe bunele practici din piață poate fi realizată fără a cauza un exces de birocrație pentru mediul de afaceri.  

În lipsa unei taxonomii sociale, investitorii și companiile nu au o linie de acțiune clară asupra ceea ce poate constitui zona de social. În aceste condiții investitorii și companiile nu-și pot promova investițiile și activitățile în domenii precum accesul la sănătate, locuințe sociale, drepturile omului sau dreptul la muncă ca sustenabile. Pandemia de Covid 19 a demonstrat că aceasta poate duce la situații absurde. În vreme ce investițiile în parcuri fotovoltaice erau considerate sustenabile, investițiile în dezvoltarea vaccinurilor nu puteau fi etichetate în acest fel. Asemenea situații au fost contestate de investitori, companii și societatea civilă. 

Participand la acest webinar am aflat:  

  • Dacă este sau nu taxonomia socială subiectivă 
  • Cum poate fi pusă în practică taxonomia socială
  • Care ar fi primii pași către o taxonomie socială

 

Despre vorbitor:

Antje Schneeweiß este membră a Consiliului Consultativ Financiar al Guvernului Republicii Federale Germane și raportor pe taxonomia socială în cadrul Platformei Comisiei Europene pentru Investiții Sustenabi

le. După masteratul în engleză și filosofie, Antje Schneeweiß a lucrat până în 1996 în companii pentru managementul sustenabil al activelor, apoi a preluat departamentul de “investiții responsabile social” la institutul SÜDWIND. Din anul 2020 este Secretar General al Grupului

 de Lucru al Investitorilor al Bisericii Protestante din Germania (EKD).  

A publicat, printre altele, “Manual de investiții etice” precum și studii despre investițiile în produse de bază, microcredite, impactul investițiilor sustenabile, obligațiuni verzi și o taxonomie socială. 

Scurt preview

Video integral

SustainAbility School este un program de educație în management sustenabil, susținut de Coca-Cola HBC România și dedicat exclusiv angajaților din organizațiile membre ale Ambasadei Sustenabilității în România, prin programul Coaliția România Sustenabilă.

Dacă angajatorul tău nu s-a implicat încă, dar vrei să participi la edițiile viitoare și să ai acces la edițiile trecute, cere decidenților din organizația ta să  devină membru.

Program sustinut de

Coca-Cola-900

Obiectivele de Dezvoltare Durabila abordate:

10x10_SDG icons-individual-ENG-cmyk copy
10x10_SDG icons-individual-ENG-cmyk copy
10x10_SDG icons-individual-ENG-cmyk copy
10x10_SDG icons-individual-ENG-cmyk copy