fbpx

Enter your keyword

post

Oana Stamatin, ESG Chief officer, Colliers: „cu cât mai repede decide o companie să treacă la acțiune [pentru a deveni sustenabilă], cu atât va fi mai avantajată din punct de vedere al experienței, know-how-ului, rezilienței la impactul schimbărilor din peisajul normativ și cel al schimbărilor climatice, și chiar al vânzărilor.”

Oana Stamatin, ESG Chief officer, Colliers: „cu cât mai repede decide o companie să treacă la acțiune [pentru a deveni sustenabilă], cu atât va fi mai avantajată din punct de vedere al experienței, know-how-ului, rezilienței la impactul schimbărilor din peisajul normativ și cel al schimbărilor climatice, și chiar al vânzărilor.”

  • Aproximativ 99% din companiile din România sunt IMM-uri, de aceea implicarea lor în sustenabilitate este esențială pentru a genera progres și schimbări profunde pentru economie, mediu și oameni. Cum se vede sustenabilitatea din perspectiva IMM-ului pe care îl reprezentați?

Deși putem fi priviți ca IMM la nivel de România, aparținem de un grup puternic, cu o traiectorie definită și clară de sustenabilitate. Sustenabilitatea la nivel de Colliers se poate vedea din trei unghiuri: cum implementăm sustenabilitatea la nivel de companie, cum ne consultăm clienții cu servicii specializate de consultanță strategică ESG dar și cum ne adaptăm serviciile existente tradiționale astfel încât să includă principiile sustenabilității. 

  • Aveți deja definită o strategie de sustenabilitate? Dacă da, care sunt obiectivele acesteia și care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare. În caz contrar, ce planuri aveți în acest sens?

Strategia ESG la nivel regional este aliniată cadrului strategic al Colliers, denumit “Elevate the Built environment”, cu particularități locale de implementare a fiecărui pilon.

Acesta a fost conceput pentru a încorpora cele mai bune practici ESG în întreaga organizație și se bazează pe 3 piloni:

  • Elevating the Environment: Vom minimiza impactul asupra mediului în operațiunile proprii ale Colliers și prin serviciile oferite clienților pentru a îmbunătăți sănătatea planetei
  • Elevating Inclusiveness: Vom spori diversitatea, echitatea și incluziunea în Colliers și în practicile sale de achiziții 
  • Elevating Health & Wellbeing: Vom promova sănătatea și starea de bine (wellbeing) în operațiunile Colliers și prin serviciile oferite clienților pentru a ajuta la îmbunătățirea vieții

Cei trei piloni ne asigură că ne concentrăm și lucrăm în domenii în care putem crea schimbare semnificativă pentru clienții noștri, oameni și comunități, în timp ce menținem standarde înalte de etică și guvernare.

Putem spune că în cadrul Colliers România am avut parte doar de oportunități, întrucât eram deja prezenți local cu un istoric de 10 ani în domeniul sustenabilității și ne-a venit natural să o implementăm. Provocarile le-aș vedea din cum putem lua aceasta strategie și merge cu un pas înainte, seta obiective și mai ambițioase, adaptate biroului local.

  • Tranziția la business sustenabil aduce beneficii și oportunități. Dintre acestea, atragerea de capital (finanțare) în condiții mai avantajoase, prioritate în obținerea sau menținerea unor contracte, alinierea la obiectivele de sustenabilitate ale clienților mari companii. Ați întâlnit deja asemenea situații?

Business-ul sustenabil este viitorul și cine nu se aliniază va fi lăsat în urmă, nerelevant în piața curentă. Am văzut finanțări verzi, care pun condiții legate de taxonomia UE (și ne așteptăm să vedem din ce în ce mai multe), vedem licitație de servicii care includ și întrebări din domeniul sustenabilității, vedem dezvoltatori / proprietari că încep să-și definească strategiile de ESG, și chiriașii care-și doresc să aibă spațiul în clădiri sustenabile. 

  • Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2023, pentru a-și menține performanța economică și avansa totodată, pe drumul sustenabilității? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbările climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc)

Fiecare din ultimii ani ne-a învățat ce este reziliența și că trebuie să ne adaptăm continuu la piață, la economie, la aspectele geopolitice. Consider ca provocările menționate mai sus sunt valabile pentru toate companiile prezente în piață, indiferent ca sunt pe drumul sustenabilității sau nu. Cred însă că trebuie identificate oportunitățile de sinergie, și maximizate eforturile în acele zone care pot aduce un adaos în zona sustenabilității. De exemplu: creșterea prețurilor la energie pot grăbi eforturile în direcția unei eficiențe energetice, unei amprente de carbon reduse. Și mai mult ca sigur punem un accent mai mare pe acele aspecte care sunt cele mai relevante și pentru clienții noștri: prețurile la energie, schimbările climatice, resurse naturale limitate, aspecte legate de lanțul de aprovizionare cetc.

  • Cum ați “vinde” sustenabilitatea unui antreprenor care nu crede în ea? Ce recomandări i-ați face?

Cred că menționam și anterior că a fi sustenabil va deveni „common practice” pentru a te putea adapta la piața actuală. În prezent poate nu este obligatoriu prin lege să bifezi aspectele diverse ale sustenabilității, dar în acea direcție ne îndreptăm. Iar pentru ca sustenabilitatea să fie implementată natural, cu costuri minime, trebuie ca această călătorie să înceapă din timp. Exista obiective la nivel european care vor fi atinse cu costuri mult mai mari dacă soluțiile vor fi implementate prea tarziu.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.