Oana Diaconu, Co-founder, XBRL Center
- Aproximativ 99% din companiile din România sunt IMM-uri, de aceea implicarea lor în sustenabilitate este esențială pentru a genera progres și schimbări profunde pentru economie, mediu și oameni. Cum se vede sustenabilitatea din perspectiva IMM-ului pe care îl reprezentați?
Misiunea noastră este de a oferi soluții inovatoare care nu numai că satisfac nevoile financiare ale clienților noștri, dar contribuie și la un viitor durabil. Înțelegem că și clienții noștri caută din ce în ce mai mult să-și alinieze obiectivele financiare cu angajamentul lor față de responsabilitatea socială și de mediu. Prin urmare, explorăm constant noi modalități de a-i ajuta să-și atingă aceste obiective. Soluțiile pe care le abordam pentru a atinge obiectivele de durabilitate se refera la investiții verzi, soluții tehnologice de măsurare a amprentei de carbon, transparența și conformitate in raportare, raportare integrata, și parteneriate pentru educație și dezvoltare.
- Aveți deja definită o strategie de sustenabilitate? Dacă da, care sunt obiectivele acesteia și care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare. În caz contrar, ce planuri aveți în acest sens?
În prezent, suntem angajați în definitivarea strategiei noastre de sustenabilitate. Operațiunile noastre de afaceri și relațiile comerciale au fost întotdeauna ghidate de principiile de sustenabilitate. Prin urmare, planul strategic pe care îl vom finaliza va servi ca o resursă importantă nu numai pentru noi, dar și pentru companiile partenere în implementarea practicilor durabile în afaceri.
- Tranziția la business sustenabil aduce beneficii și oportunități. Dintre acestea, atragerea de capital (finanțare) în condiții mai avantajoase, prioritate în obținerea sau menținerea unor contracte, alinierea la obiectivele de sustenabilitate ale clienților mari companii. Ați întâlnit deja asemenea situații?
Prin relațiile de parteneriat încheiate în ultimii 3 ani, și prin alinierea la cerințele legislative și standardele de sustenabilitate, am deschis drumul către un mediu de afaceri sustenabil. Oferirea unor soluții integrate de digitalizare, a unei singure platforme pentru raportările financiare și cele impuse de noua directivă de raportare a sustenabilității corporative (CSRD), serviciile de suport/training și un model de preț care aduce plus valoare, toate acestea au dus la îmbunătățirea semnificativa a modelului sustenabil de afaceri.
- Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2024, pentru a-și menține performanța economică și avansa totodată, pe drumul sustenabilității? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbarile climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc)
Provocările majore in menținerea performanței economice și in creșterea durabila vor fi cele legate de modificările legislative și din mediul politic, de dezvoltarea rapida a tehnologiei și de competitivitatea pe piață.
Realizarea unui business durabil nu este o sarcină unică, ci un proces continuu care necesită învățare, adaptare și inovație constantă.
- Cum ați “vinde” sustenabilitatea unui antreprenor care nu crede în ea? Ce recomandări i-ați face?
Prin implementarea unor strategii de sustenabilitate, un antreprenor poate construi o afacere durabilă care nu doar supraviețuiește, dar și prosperă în mediul economic. Este important de spus că sustenabilitatea în afaceri nu este doar despre supraviețuire, ci și despre contribuția pozitivă la aspectele economice, sociale și de mediu ale comunității. Prin urmare, practicile de afaceri etice, responsabilitatea socială corporativă și conștientizarea mediului ar trebui să fie, de asemenea, părți integrale ale strategiei de afaceri.