Miruna Alexandra Mehedintu, Country ManagerMiruna:„În ultimii ani, am observat o tendință pozitivă în care actorii pieței implică tot mai mult IMM-urile în procesul de colectare și furnizare de date ESG. Acest lucru poate fi atribuit faptului că lanțurile valorice sunt adesea compuse din numeroase micro și mici entități, care formează, de asemenea, o parte substanțială din portofoliile de clienți ale instituțiilor financiare.”
- Aproximativ 99% din companiile din România sunt IMM-uri, de aceea implicarea lor în sustenabilitate este esențială pentru a genera progres și schimbări profunde pentru economie, mediu și oameni. Cum se vede sustenabilitatea din perspectiva IMM-ului pe care îl reprezentați?
Începând de astăzi, este evident că tranziția spre sustenabilitate reprezintă o provocare semnificativă pentru companiile de toate dimensiunile. UE a introdus inițiative menite să conducă actorii de pe piață către sustenabilitate într-o manieră graduală, cuprinzând fonduri, bănci, corporații mari și chiar întreprinderi mici și microîntreprinderi. În timp ce IMM-urile care nu sunt acoperite de CSRD vor începe să raporteze date ESG din 2027, cele din sfera de aplicare vor începe să raporteze din 2024.
În ultimii ani, am observat o tendință pozitivă în care actorii pieței implică tot mai mult IMM-urile în procesul de colectare și furnizare de date ESG. Acest lucru poate fi atribuit faptului că lanțurile valorice sunt adesea compuse din numeroase micro și mici entități, care formează, de asemenea, o parte substanțială din portofoliile de clienți ale instituțiilor financiare.
Drept urmare, IMM-urile vor juca un rol crucial în atingerea obiectivelor de sustenabilitate stabilite de instituțiile UE. În următorii ani, va fi esențial ca IMM-urile să se concentreze pe creșterea gradului de conștientizare cu privire la sustenabilitate, pregătirea adecvată pentru raportarea ESG și acordarea de timp suficient pentru a se adapta la cerințele în schimbare. Procedând astfel, IMM-urile pot contribui activ la obiectivul mai larg al dezvoltării durabile.
- Aveți deja definită o strategie de sustenabilitate? Dacă da, care sunt obiectivele acesteia și care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare. În caz contrar, ce planuri aveți în acest sens?
ICAP CRIF România este în plin proces de stabilire a strategiilor de sustenabilitate.
- Tranziția la business sustenabil aduce beneficii și oportunități. Dintre acestea, atragerea de capital (finanțare) în condiții mai avantajoase, prioritate în obținerea sau menținerea unor contracte, alinierea la obiectivele de sustenabilitate ale clienților mari companii. Ați întâlnit deja asemenea situații?
Fără îndoială, factorii care stau la baza alinierii la o sustenabilitațe durabila sunt numeroși și diverși, extinzându-se dincolo de factorii menționati mai devreme. Actorii de pe piață devin din ce în ce mai conștienți de importanța atingerii obiectivelor de mediu și sociale. Cu toate acestea, ei sunt, de asemenea, conștienți de necesitatea de a păstra echilibrul companiilor. Acest lucru necesită o analiză atentă a modului în care practicile durabile pot fi integrate în relațiile de afaceri existente, încercând în același timp să le îmbunătățim ori de câte ori este posibil. În esență, scopul este de a obține o îmbinare armonioasă de performanță economică și management sustenabil, asigurând un viitor prosper și responsabil pentru afaceri.
- Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2023, pentru a-și menține performanța economică și avansa totodată, pe drumul sustenabilității? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbarile climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc)
În mediul actual de afaceri, companiile se confruntă cu o multitudine de provocări care decurg din factori precum conflicte, inflație și întreruperi ale lanțului de aprovizionare, contribuind la un mediu de incertitudine sporită. Depasirea cu succes a acestor complexități necesită luarea unor decizii strategice care nu numai să abordeze și să atenueze aceste probleme, ci și să se alinieze la o abordare axată pe sustenabilitate pe termen mediu și lung. Echilibrarea acțiunilor pe termen scurt cu o strategie mai largă de sustenabilitate va fi vitală pentru a asigura reziliența și succesul pe termen lung într-o lume în continuă schimbare.
- Cum ați “vinde” sustenabilitatea unui antreprenor care nu crede în ea? Ce recomandări i-ați face?
Reglementările și directivele UE joacă, fără îndoială, un rol esențial în conducerea companiilor către sustenabilitate. Aderarea la aceste norme nu numai că asigură conformitatea cu reglementările, dar încurajează și menținerea relațiilor de afaceri existente, oferind în același timp oportunități de creare a unora noi. Adoptarea sustenabilitații și a principiilor ESG nu este doar un exercițiu de conformitate; prezintă oportunități semnificative de creștere pentru companii. Antreprenorii care înțeleg acest concept și acționează după el vor obține beneficii substanțiale, ceea ce duce la o eficiență operațională îmbunătățită și la o performanță financiară îmbunătățită în întreaga organizație.