Matei Dumitrescu, Project Developer, MyEcoBox
- Care sunt obiectivele de dezvoltare durabilă din Agenda 2030, relevante pentru ONG-ul pe care îl reprezentați și cum le-ați integrat în activitatea voastră?
MyEcoBox este un ONG ce are drept misiune principală îmbunătățirea vieții copiilor și familiilor din România. Cu ajutorul partenerilor, echipa noastră a conceput și derulat proiecte de impact pentru comunitate care sunt relevante și în contextul obiectivelor de dezvoltare durabilă din Agenda 2030:
ODD 3 & 4 – În 2016 am început cel mai mare proiect de terapie prin artă din România pentru a minimiza impactul negativ al spitalizării pe termen lung a copiilor cu boli cronice (5.000 de sesiuni de terapie prin artă implementate). Programul nostru de terapie prin artă furnizează părinților posibilitatea de a participa la ateliere de lucru special concepute pentru ei și acționează pentru a mobiliza școlile și comunitățile să dezvolte medii de învățare sănătoase.
În 2017 am lansat apelul la acțiune cu privire la epidemia de obezitate infantilă din România și implementarea programului “Ce Mâncăm?”, inițial în 288 de grădinițe din toată țara (peste 80.000 de copii).
În plus, suntem singura organizație din România ce oferă o soluție simplă comunității, companiilor, brand-urilor și punctelor de retail de a recicla 32 de tipuri de articole și materiale greu de reciclat și segmentarea acestora. Obiectivul nostru este să reducem impactul negativ al sortării inadecvate a deșeurilor ce nu pot fi reciclate prin programele de colectare municipală în scopul susținerii sustenabilității:
ODD 7, 12 & 15 – În perioada 2020- 2022, pe timpul stării de urgență, am lansat campania “Aruncă în siguranță”, prima soluție ecologică pentru Covid-19 din România. Am colectat peste 4.000 kg de măști de unică folosință de la clienții Kaufland din întreaga țară, transformându-le în energie electrică.
În prezent, suntem mândri să anunțăm lansarea campaniei #CoffeeCycle, primul program din România pentru colectarea și reciclarea tuturor tipurilor de capsule și pungi de cafea, indiferent de marca produsului. O rețea națională de puncte de colectare ușor accesibile oferă consumatorilor un sistem coerent și practic de reciclare, crescând gradul de conștientizare cu privire la impactul acțiunilor individuale asupra mediului. Consumatorii de cafea din întreaga țară se implică, astfel, într-o mișcare națională de a planta copaci și de a construi păduri (1 cutie plină = 1 copac plantat). Ei pot urmări progresul programului în timp real pe telefoanele lor, primind în același timp îndrumări privind sortarea ambalajelor de cafea și învățând despre importanța reciclării pentru mediul înconjurător.
Pe viitor, ne propunem să lansăm noi inițiative menite să acopere o gamă largă de deșeuri greu de reciclat cum ar fi cosmeticele, produsele de înfrumusețare și îngrijire dentară, jucăriile din plastic, îmbrăcămintea și încălțămintea, cardurile din plastic, rechizitele de birou și școlare, produsele de optică.
- Care sunt, din punctul vostru de vedere, cele mai mari 3 obstacole care împiedică un ONG din România să își îndeplinească misiunea?
Organizațiile non profit lucrează împreună și pentru comunitățile unde își desfășoară activitățile. Într-un fel, acestea iau forma oamenilor cărora li se adresează. De aceea, unul dintre cele mai mari obstacole este o lipsă suficient de bună de cunoaștere a dinamicii și a resurselor locale de care ne putem folosi pentru a îndeplini un obiectiv. Atunci când vine vorba despre sustenabilitate, dar nu numai, deseori nu reușim să adaptăm conceptul pentru a obține răspunsul optim al comunității naționale. Cel mai mare obstacol, ca întotdeauna, suntem noi înșine. De aceea, proiectele noastre conțin și latura de educare a beneficiarilor. Este responsabilitatea celor care își asumă astfel de inițiative să transmită corect mesajul pe care îl promovează.
Tot în acest sens, un alt obstacol în relația dintre organizație și comunitate este lipsa unei definiții clare a sustenabilității. Sustenabilitatea este un concept flexibil căruia i s-au acordat multe valențe în ultimii ani. Acest lucru permite o oportunitate de dezvoltare multi-laterală, desigur. Însă este o piedică în transmiterea unui apel clar către societate. Până la urmă, noi credem că sustenabilitatea este, în primul rând, un curent de gândire care conduce la un anumit sistem specific de a acționa.
Un al treilea obstacol, dacă vorbim despre reciclare, este și criteriul proximității serviciului oferit. Conform studiului „Aruncă în siguranță” realizat de Grupul Renard pentru ONG-ul nostru, 60% din cei 2.697 de participanți au considerat lipsa proximității ca pe un obstacol în acțiunile de colectare selectivă. Ne-am dorit, astfel, să facem reciclarea ușoară și accesibilă pentru consumatori. Astfel, am amplasat punctele de colectare direct în complexele rezidențiale partenere, în birouri și în mall-uri.
- Organizația își măsoară impactul pe care îl generează în societate prin finanțările atrase și proiectele implementate? Dacă da, utilizați un standard (ex. LBG, SROI) în măsurarea acestui impact?
Nu utilizăm unul din standardele menționate, dar ne măsurăm impactul campaniilor în funcție de numărul efectiv al persoanelor pe care reușim să le ajutăm. În cazul campaniei #CoffeeCycle, evaluarea rezultatelor se face luând în calcul: numărul de consumatori care intră în contact cu campaniile educaționale online, numărul de arbori plantați prin program, urmărirea numărului de cutii colectate.
- Cât de aproape / departe suntem din punct de vedere al sustenabilității în România, ținând cont de sectorul în care activezi, conform obiectivelor organizației voastre, dar și a celor incluse în Strategia Națională pentru Dezvoltare Durabilă a României, aliniate la Agenda 2030 promovată ONU? Cine poartă responsabilitatea pentru implementarea măsurilor ce vor face ca România să accelereze pe drumul către sustenabilitate?
Cum am spus, sustenabilitatea este un mod de a gândi lumea. Astfel, trebuie să stabilim gradul de interiorizare al conceptului pe care ne dorim să-l atingem local pentru a putea spune cât de aproape sau de departe suntem din punct de vedere al sustenabilității în România. În prezent, există o serie de inițiative care întrețin dezvoltarea noastră în acest sens. Cu siguranță încă suntem departe de cazul studenților suedezi care își planifică, spre exemplu, deplasările universitare în așa fel încât să polueze cât mai puțin. Aceștia discută la nivelul grupului care sunt cele mai bune variante de transport și renunță la a folosi avionul chiar dacă asta face drumul către destinație mai lung. Am dat acest exemplu pentru a vedea că sustenabilitatea este, pe lângă un set de măsuri implementate, o cultură în sine. De aceea responsabilitatea, la fel și în România, este una colectivă. Cu mare accent pe cea individuală.
Acțiunea individuală a fiecărui consumator de cafea de a colecta capsulele și pungile de cafea uzate ajută, la creșterea gradului de conștientizare cu privire la impactul pozitiv pe care fiecare dintre noi îl poate avea asupra protejării mediului înconjurător. Astfel, misiunea MyEcoBox este de a crea o nouă atitudine asupra deșeurilor în ceea ce-i privește pe consumatorii de cafea care participă la campanie. Ne dorim ca aceștia să acționeze în spiritul conceptului – Reducere, Reutilizare, Reciclare. Consumatorii vor fi, de asemenea, informați prin intermediul campaniilor de promovare a proiectului despre cum pot folosi reziduurile de cafea ca îngrășământ pentru plantele de interior și despre strângerea și depunerea capsulelor goale de cafea în cutiile noastre de colectare.
- Cum putem crește numărul finanțărilor pentru misiune și orientate pe impact vs. finanțare per proiecte și orientate pe rezultate? Va ajută oare faptul că actorii economici mari pun un accent tot mai mare pe sustenabilitate?
Accentul pus de actorii economici mari pe sustenabilitate va ajuta atâta vreme cât interesul lor va fi unul autentic. Am văzut în ultimii ani numeroase companii care își declară angajamentul pentru dezvoltarea sustenabilă a societății doar pentru a câștiga un profit mai mare. Impactul va crește odată cu dorința de menținere a transparenței asupra procedurilor interne. Sustenabilitatea înseamnă și transparență în comunicarea cu societatea.
- Considerați că noul cadru legislativ privind legea sponsorizării va crește sumele redirecționate de companii către organizațiile non-profit, dezvoltând parteneriate cu impact pozitiv social și/sau de mediu?
În viitor, companiilor care nu vor dispune de o strategie de sustenabilitate le va fi dificil de a se adapta și de a răspunde cerințelor consumatorilor tineri de pe piață. În acest sens, suntem siguri că sponsorizările vor crește către organizațiile non-profit pentru a consolida o colaborare optimă care să permită și obținerea unui impact real social și de mediu.
Planul de dezvoltare MyEcoBox implică valorificarea diverselor inițiative de reciclare, în parteneriat cu marile companii de retail și brand-uri. Această decizie răspunde în mod direct concluziilor sondajului nostru, în care 77% dintre respondenți cred cu tărie că retailerii ar trebui să preia inițiativa în ceea ce privește reciclarea și să ofere soluții pentru sortarea deșeurilor. Rezultatele sunt parte din același sondaj realizat de Renard Group UK pe un eșantion de 2,697 de participanți aleși la întâmplare.