Linda Vasilescu și Adina Huma – Ambasadori ai Sustenabilității
Ambasada Sustenabilității în România (ASR) a desemnat un nou Ambasador al Sustenabilității.
Este vorba despre echipa R-Create, Linda Vasilescu și Adina Huma, creatoarele primului serviciu de packaging-as-a service în România, un produs inovativ de economie circulară, destinat e-commerce-ului, cu scopul de a facilita magazinelor online tranziția către soluții de ambalare sustenabile și livrări waste-free.
Le-am acordat această distincție ca o recunoaștere a faptului că avem nevoie să găsim soluții cât mai creative pentru a rezolva problemele de mediu cauzate de alegerile noastre de consum și stilul de viață. În cazul de față, problema ambalajelor de unică folosință aferente cumpărăturilor online, care ajung să devină deșeuri și factor major de poluare.
Prin programul Ambasadorii Sustenabilității, ASR promovează modelele care inspiră și motivează cetățenii și companiile românești să rezolve probleme sociale și de mediu fără a sacrifica eficiența economică.
„Bunăstarea, de fapt, nu ține în a acumula cât mai multe resurse inutile, ci în a folosi în modul cât mai „smart” resursele. Generația noastră este cea care înțelege că a folosi resursele cât mai inteligent este ceea ce trebuie să facem, pur și simplu.”
În perioada Covid, vânzările de produse online s-au majorat exponențial, iar trendul este unul de creștere cu 10-20% anual. Se estimează că, în următorii 5 ani, comerțul electronic va reprezenta circa 30-40% din piață. Această creștere însă nu vine la pachet neapărat și cu decarbonizarea retail-ului online, care presupune emisii de carbon crescute, zona de packaging reprezintând aproximativ 30% din amprenta de CO2 a sectorului.
În acest context, R-Create propune o alternativă prietenoasă cu mediul pentru împachetarea cumpărăturilor online: un ambalaj produs în România, având la bază o analiză de tip life cycle assessment, returnabil, reciclabil și reutilizabil de cel puțin 100 de ori.
Trecerea la produse circulare nu este una simplă. În primul rând, trebuie să îi convingi pe oameni că ambalajul lucios pe care îl rup și îl aruncă este dăunător mediului și nu are nici o legătură cu calitatea produsului cumpărat. Rolul ambalajului este unul funcțional și trebuie judecat în funcție de alte criterii, precum rezistența sau ergonomia. “Schimbi cumva o mentalitate la nivelul societății și acest lucru trebuie să-l comunici. Este zona de influenceri, de exemplu, cu care noi lucrăm, și care spun și arată celor care se uită la ei că asta este o soluție bună și atunci schimbi lumea. Nu o să-i schimbi pe toți. Cu cât sunt mai tineri, cu atât sunt mai permeabili la noile idei și mai critici cu ceea ce le oferă societatea by default”
Schimbarea mentalităților, la nivel individual și la nivel de societate, este un mecanism complex, de durată și necesită consecvență. “Trebuie să ai tenacitate și să nu renunți foarte ușor, pentru că sistemele mari și mai ales statul, cel mai mare sistem, sunt foarte inerțiale și de multe ori îți răspund și comunică cu tine într-un mod absolut aberant și frustrant. Cred că trebuie să ai răbdare, pe scurt, dar eu cred că poți să schimbi lucrurile.”
Și în România, schimbarea a început și se vede atât la nivelul companiilor, cât și la nivel individual. “Suntem în al 4-lea an de activitate. La început, atunci când discutam cu companiile, nu ieșeam din zona de marketing, deși noi ne doream să fie o chestiune operațională. În timp, am ajuns să vorbim cu directorii financiari și oameni specializați, care chiar caută soluții și merg dincolo de comunicare”.
La nivel de consumator, experiența de unboxing rămâne în continuare una importantă, dar echipa R-Create este optimistă că vor fi din ce în ce mai mulți cei care vor înțelege că noul lux este sustenabilitatea, iar brandurile care respectă natura sunt, de fapt, cu mult mai luxoase și mai prețioase decât cele care nu fac acest lucru, chiar dacă îți oferă un ambalaj splendid, cu care, în cel mai bun caz, îți blochezi dulapul.
Atât Linda, cât și Adina sunt de părere că trebuie să “construim un mod de lucru, fie că vorbim de viața profesională, fie de cea personală, un mod de a interacționa cu locul în care te găsești, planeta aceasta, care să nu îi afecteze pe ceilalți. Chiar dacă, pe termen scurt, tu stai pe scaunul tău și nu-i deranjezi pe ceilalți, s-ar putea ca pe termen lung, amprenta ta de carbon să-i afecteze pe cei de peste trei generații.”
Încă din 2018, Ambasada Sustenabilității promovează ambasadori ai sustenabilității din sectoare și domenii diferite, din zona urbană sau rurală, promotori de cauze diverse și contributori la obiective de dezvoltare durabilă diferite. Însă cu toții au în comun efortul și dorința lor de ”mai bine”.
Programul SustainAbility Ambassadors este dedicat oamenilor implicați și exemplelor lor de succes în construirea unei Românii sustenabile.