Enter your keyword

post

Educația timpurie: investiție oportună sau urgență națională?

Educația timpurie: investiție oportună sau urgență națională?

Ambasada Sustenabilitatii a organizat marti, 25 iunie, dezbaterea cu tema „Educatia timpurie: investitie oportuna sau urgenta nationala?” 

Invitatii speciali au fost: Gabriel Biris, fost Secretar de Stat in cadrul Ministerului de Finante si Vicepresedinte Ready Nation Ro, organizatie ce reuneste oameni de afaceri din Romania care atrag atentia asupra beneficiilor educatiei timpurii, Ioana Grindean, Director Executiv al Ready Nation Ro si Szabo Ödön, Deputat si initiator al proiectului de lege care prevede ca „invatamantul secundar superior si grupa mare din invatamantul prescolar devin obligatorii pana cel mai tarziu in anul 2020, grupa mijlocie pana cel mai tarziu in anul 2023, iar grupa mica pana in anul 2030”.

Discutiile au fost moderate de Dragos Tuta, Initiatorul Ambasadei Sustenabilitatii in Romania, si de Liviu Mihaiu, Presedintele Asociatiei Salvati Dunarea si Delta.

Dragos Tuta: Educatia timpurie este una dintre cele mai rentabile investitii ale unui stat pentru dezvoltarea sa sustenabila

Analizele economice din tarile dezvoltate si in tarile in curs de dezvoltare arata aceeasi concluzie: investitia in primii ani este una dintre cele mai profitabile atat pentru familii cat si pentru societate, companii si tara, in ansamblu, a transmis initiatorul programului Ambasada Sustenabilitatii in Romania.

Dragos a vorbit despre importanta unei astfel de dezbateri in contextul in care „60% dintre structurile neuronale se formeaza pana la varsta de 3 ani, iar 85% dintre se formeaza pana la varsta de 5 ani”. Iar importanta nu este doar rentabilitatea, ci si inactiunea. „In prezent, din 350 de crese, 349 sunt in mediul urban, doar una in mediul rural, fara niciun cadru didactic”.

Liviu Mihaiu: Educatia e cea mai buna arma din mana unei natiuni

„Educatia e cea mai buna arma din mana unei natiuni, poate schimba lumea si reprezinta o urgenta nationala”, a precizat Liviu Mihaiu, inainte de a da cuvantul invitatilor.

In opinia sa, „investitia de 6% din PIB in educatie ar trebui sa fie obligatorie”, intrucat o parte din tarile scandinave, un model in privinta performantei sistemului educational „au avut bugete chiar si de 18% din PIB”.

Calitatea si cantitatea cadrelor educationale reprezinta o mare problema, a transmis el: „Inainte, contau cei sapte ani de acasa, acum acasa este un concept destul de relativ cu atat mai mult cu cat parintii a 350.000 de copii sunt plecati in strainatate”.

Szabo Ödön: Invatamantul prescolar a devenit obligatoriu. O problema este ca finantarea a fost lasata in seama administratiei publice locale

Deputatul a vorbit despre initiativa legislativa devenita lege care prevede ca invatamantul obligatoriu sa fie extins catre zona prescolara si ante-prescolara.

„Acele cifre pe care le-ati auzit privind numarul de crese, majoritatea cifrelor se refera la centrele municipii de judet. Finantarea creselor se face de catre autoritatile locale. Nici macar orasele mai mici de pana la 10.000 de locuitori nu au posibilitatea sa intretina o cresa si riscam ca decalajele sa creasca intre rural si urban si centrele resedinta de judet si orasele mai mici, data fiind finantarea actuala. Ce putem face, astfel? Sa introducem aceasta zona de ante-prescolari in invatamantul obligatoriu, pentru ca astfel si finantarea va urma invatamantul obligatoriu si copilul, indiferent daca e zona urbana sau rurala, iar pe de alta parte sa incerci sa introduci zona de ante-prescolari de care ati vorbit in sistemul de invatamant. Marea problema mostenita din comunism este ca partea aceasta nu este vazuta ca parte din sistemul de invatamant, ci mai degraba o zona sociala, iar finantarea a fost lasata in seama administratiei publice locale, iar bugetarea nu se poate realiza daca statul nu intervine si in zona de finantare. Pe langa faptul ca am initiat un proiect care a devenit lege (…) care spune ca invatamantul prescolar este obligatoriu, gradinita va deveni obligatorie in mai multe etape. Pe de alta parte, am reusit sa modificam legea educatiei nationale in sensul in care am introdus sistemul de finantare per capita si la nivelul prescolar”.

Gabriel Biris: Avem patru mari furtuni care se suprapun in acelasi timp – natalitatea scazuta, migratia masiva, imbatranirea populatiei si educatia

„Este foarte important mediul creat in gradinite si in crese si este important ca in procesul educational sa existe colaborare intre scoala si parinti. Ca sa poti sa vorbesti de un mod eficient de colaborare intre scoala si parinti, vorbim de educatie pe toate palierele de varsta si asta va lua timp. Noi ar trebui sa incepem sa intelegem ca Romania este in mijlocul unei sume de furtuni, o furtuna perfecta, care ne ameninta existenta ca natie si nu exagerez. Avem patru mari furtuni care se suprapun in acelasi timp. Prima este natalitatea scazuta si se datoreaza si lipsei de optiuni de incredere a parintilor tineri in viitor, a doua este migratia masiva, avem 4-5 milioane de romani care au parasit tara si am pierdut pe timp de pace cel mai mare procent de populatie, doar Siria a pierdut mai mult si acolo e razboi. A treia furtuna este distributia populatiei, datorita istoriei noastre, avem cel mai important segment de populatie – decreteii – cei nascuti intre 1967 si 1970 care din pacate, se apropie de pensie, iar sistemul de pensie va intra in colaps. A patra furtuna suprapusa peste primele trei, este educatia. 40% din tinerii de 15 ani sunt analfabeti functionali, stiu sa citeasca dar nu inteleg ce citesc. (…) Noi avem, practic, o generatie aproape pierduta. Ca sa aduci la un nivel decent aceasta resursa de capital uman costa foarte mult pentru ca nu ti-ai facut treaba cand trebuia. (…) Principala problema in businessurile actuale o reprezinta lipsa fortei de munca. Trebuie sa incepem sa constientizam aceste probleme si apoi sa facem ceva sa le eliminam. Educatia timpurie este temelia, nicio casa nu este solida daca nu faci temelia solida. Investitia in educatia timpurie este temelia pe care noi trebuie sa incepem sa o punem la viitorul acestei natii”, a declarat Gabriel Biris.

In opinia sa, o posibila solutie este parteneriatul intre stat, mediul privat si educatori.

„Exista un proiect pentru care ii multumesc domnului Odon, de credit fiscal pentru crese si gradinite care inseamna ca in limita a 1.500 de lei pe luna, angajatorii sa poata plati pentru cresa si gradinita angajatilor si simultan sa scape de anumite taxe. Un astfel de instrument ar crea sinergiile de care avem nevoie si am indemna mediul privat sa contribuie la rezolvarea partiala a problemei lipsei acute de infrastructura in ceea ce priveste cresele si gradinitele.”

Ioana Grindean: Statul priveste educatia drept cheltuiala, nu investitie 

„Suntem cu totii de acord ca principalul educator al copiilor trebuie sa fie statul, prin mai multe forme de manifestare. Una  dintre ele este crearea unui sistem de educatie echitabil si inclusiv. Problemele cu care statul se confrunta in momentul de fata sunt urmatoarele: priveste educatia in termeni de costuri si nu de investitie. Noi nu cheltuim 5% din PIB, ci investim acesti bani in viitorul societatii, si apoi mai este problema de infrastructura, pe care incearca sa o construiasca in ceea ce priveste cladirile, dar nu este suficient. Si apoi, pe langa faptul ca nu reuseste sa le construiasca in ritmul care trebuie, nu reuseste sa le utileze cu procesele functionale de care are nevoie. (…) Furtuna este deja aici. Companiile nu trebuie sa ii tina locul statului, ci sa il sustina”.

Ioana Grindean a mai atras atentia asupra faptului ca doar in Bucuresti „sunt 42.000 de locuri lipsa in crese si gradinite, deci 42.000 de copii nu se duc nicaieri”.

 

Contact: 

Ambasada Sustenabilității în România
www.ambasadasustenabiltiatii.ro

E-mail: contact@ambasadasustenabilității.ro

Tel.: 0040 728 300 961

No Comments

Add your review

Your email address will not be published.