Coca-Cola HBC România lansează Programul Național BOARDUL DE SUSTENABILITATE, un model colaborativ inovator
Coca-Cola HBC România, prin platforma #DupăNoi, alături de Federația Fundațiile Comunitare din România, lansează BOARDUL DE SUSTENABILITATE – un program național care propune un model unic de colaborare, integrând pentru prima dată actorii relevanți din mediul public-privat într-un efort comun pentru un viitor mai sustenabil în comunitățile din România.
Cu o investiție inițială de 200.000 de euro din partea Coca-Cola HBC România, pentru primii 2 ani de activitate, programul are ambiția de a-și dubla resursele prin colaborări strategice cu alți parteneri, contribuind astfel la extinderea impactului. Primul partener privat care s-a alăturat inițiativei este PENNY România.
Cu o viziune pe termen lung, programul pornește cu un plan de activitate de 6 ani (2024-2030) și va debuta în județul Prahova, urmând să-și extindă activitatea la nivel național. Alături de Fundația Comunitară Prahova, BOARDUL DE SUSTENABILITATE a lansat deja primele intervenții și oportunități de finanțare ca răspuns la nevoile locale: un apel de granturi pentru microcomunități verzi și inaugurarea primului HUB Comunitar al orașului Ploiești.
BOARDUL DE SUSTENABILITATE – de la implicarea individuală, la o forță colectivă
Cu un model colaborativ inspirat de principiul SDG 17 – Parteneriate pentru Obiective, misiunea programului BOARDUL DE SUSTENABILITATE este de a reuni parteneri privați, sociali, instituționali și cetățeni pentru a dezvolta soluții scalabile ce contribuie la bunăstarea comunităților. Programul are la bază două direcții principale de intervenție:
- Mediu: Reducerea emisiilor de carbon, susținerea și promovarea managementului eficient al deșeurilor, protejarea biodiversității sau refacerea ei, asigurarea accesului la apă curată.
- Oameni și Comunitate: Inițiative de susținere a tinerilor și femeilor pentru educație de calitate, muncă decentă și creștere economică, orașe și comunități durabile.
Programul mapează, dezvoltă și implementează prin Federația Fundațiilor Comunitare din România alături de parteneri, trei tipuri de proiecte:
- dezvoltarea de proiecte bazate pe nevoile identificate local;
- finanțarea inițiativelor existente care au ca obiectiv protejarea mediului și creșterea calității vieții;
- apeluri de granturi dezvoltate în parteneriat cu actori locali, care deschid noi oportunități de implicare activă și conectare în comunitate.
Acest format contribuie la validarea unor intervenții relevante, eficiente și sustenabile, susținute de rolurile clar definite ale fiecărui partener din program: partenerii privați pun la dispoziție resurse și expertiză pentru scalare, partenerii sociali dezvoltă soluții împreună cu comunitățile și implementează proiectele adaptate nevoilor locale, iar partenerii instituționali asigură cadrul legislativ și sprijină implementarea inițiativelor.
„La Coca-Cola HBC, sustenabilitatea este mai mult decât un obiectiv – este o misiune care ne definește, fiind integrată în strategia noastră de business. Ca lideri în industrie, ne-am dorit să aplicăm aceeași viziune de a inova și în comunități pentru a construi împreună o lume mai bună pentru generațiile viitoare. De peste 9 ani facem asta prin platforma noastră de sustenabilitate #DupăNoi. În tot acest timp, am învățat că pentru a genera un impact real, comunitățile trebuie abordate ca un sistem interconectat, unde acțiunea colectivă, susținută de parteneriate solide, aduce rezultate tangibile și durabile. Boardul de Sustenabilitate este expresia acestei viziuni – un model care reunește partenerii privați, sociali, intituționali și oamenii din comunitate pentru a crea soluții cu impact durabil. Îi invităm pe toți cei care ne împărtășesc valorile să ni se alăture, pentru că doar împreună putem transforma sustenabilitatea într-o realitate concretă, care să răspundă nevoilor comunităților.”
Alice Nichita, Corporate Affairs & Sustainability Director, Coca-Cola HBC România
Comunitatea din Ploiești dă startul primelor inițiative ale programului
Primele inițiative și oportunități de finanțare destinate comunității din Ploiești prin BOARDUL DE SUSTENABILITATE au la bază o cercetare menită să identifice prioritățile comunității și să ofere soluții adaptate provocărilor specifice. Studiul a fost realizat de către Universitatea de Petrol și Gaze din Ploiești, în decembrie 2024, pe un eșantion de 1.233 de persoane cu vârste între 15-67 de ani, locuitori ai Municipiului Ploiești.
Principalele concluzii în urma cercetării evidențiază că locuitorii Ploieștiului sunt tot mai conștienți de importanța sustenabilității și de impactul pe care alegerile lor îl au asupra calității vieții în comunitate. Poluarea aerului (71%), reducerea spațiilor verzi (70%) și gestionarea inadecvată a deșeurilor (69%) sunt principalele preocupări, însă sustenabilitatea este privită într-un sens mai larg, incluzând și nevoia de a avea un oraș mai bine organizat și mai prietenos cu locuitorii. 70% dintre ploieșteni ar participa la inițiative pentru protejarea spațiilor verzi, iar 35% sunt motivați de responsabilitatea față de generațiile viitoare. În același timp, 51% își doresc ateliere educaționale pentru a învăța cum pot adopta un stil de viață mai sustenabil, iar 46% consideră necesare spații comunitare pentru conectare și colaborare. Deși există interes pentru implicare, 70% dintre locuitori menționează lipsa timpului drept principal obstacol, iar 21% spun că nu știu unde și cum să se implice.
Primele două proiecte au fost lansate în comunitate, prin intermediul Fundației Comunitare Prahova, fiind menite să răspundă nevoilor comunității și să ofere soluții adaptate provocărilor specifice.
Sustenabil în cartier, primul grant pentru microcomunități verzi, sprijină grupuri de cetățeni și ONG-uri locale să dezvolte proiecte sustenabile la nivelul cartierelor din oraș. Bugetul total este de 20.000 euro, alocat sub formă de 4 până la 6 microgranturi destinate proiectelor comunitare care vizează protecția mediului și îmbunătățirea calității vieții în cartiere. La proiect pot aplica online, în perioada 22 ianuarie – 30 martie 2025, grupuri de inițiativă formate din cetățeni, organizații locale non-profit, unități de învățământ prin intermediul asociațiilor de părinți. Acest apel de proiecte susține implicarea directă a comunităților în rezolvarea provocărilor locale, prin finanțarea inițiativelor care aduc un impact pozitiv asupra mediului și a calității vieții în Ploiești.
Al doilea proiect este CIVITECA, primul hub comunitar din Ploiești, un spațiu dedicat colaborării și inovației locale. CIVITECA marchează o premieră prin lansarea unui spațiu deschis, dedicat inițiativelor locale și colaborării între cetățeni, parteneri privați și parteneri instituționali, în cadrul Boardului de Sustenabilitate, având Coca-Cola HBC ca principal finanțator.
Situat în centrul orașului, la etajul superior al clădirii istorice – Turnul cu ceas al Halelor Centrale, CIVITECA va deveni un punct de întâlnire pentru idei și resurse și va găzdui diverse activități, inclusiv cafenele comunitare, ateliere lunare cu scop educațional dedicate tinerilor, membrilor organizațiilor non-profit, grupurilor de inițiativă și profesorilor, pentru a crește implicarea în comunitatea prahoveană prin facilitarea dialogului și schimbul de idei, și a contribui la conectarea și consolidarea relațiilor dintre actorii locali.
„Aceste proiecte reprezintă un exemplu al puterii colaborării pentru un viitor sustenabil. Impactul real și durabil se naște din eforturi comune, iar prin inițiative precum hub-ul CIVITECA și apelul Sustenabil în Cartier, comunitatea prahoveană poate juca un rol activ în transformarea orașului. Ne bucurăm să unim resursele și energiile pentru a genera modele scalabile și schimbări care vor aduce beneficii întregii comunități. Este un moment de mobilizare pentru Ploiești și un exemplu al forței parteneriatelor aliniate către o viziune comună: un oraș mai bun pentru locuitorii săi.”
Laura Popeea, Director Executiv al Federației Fundațiile Comunitare din România
Apel deschis către parteneri
PENNY România, primul partener strategic al programului BOARDUL DE SUSTENABILITATE, reconfirmă angajamentul său față de dezvoltarea sustenabilă a comunității din Ploiești. În continuare, companiile locale care desfășoară deja proiecte în folosul comunității sau doresc să contribuie activ la această cauză sunt invitate să se alăture inițiativei, amplificând impactul pentru un viitor sustenabil.
Coca-Cola HBC este o afacere de bunuri de larg consum axată pe creștere și un partener strategic de îmbuteliere al The Coca-Cola Company, deservind 740 de milioane de consumatori în 29 de țări. Portofoliul companiei include băuturi carbogazoase, băuturi carbogazoase pentru adulți, sucuri, apă, sport, energizante, ceai gata de băut, cafea și băuturi spirtoase premium prin branduri precum Coca-Cola, Coca-Cola Zero Zahăr, Fanta, Sprite, Schweppes, Kinley, Costa Coffee, Caffè Vergnano, Valser, FuzeTea, Powerade, Cappy, Monster Energy, Finlandia Vodka, The Macallan, Jack Daniel’s și Grey Goose.
Federația Fundațiile Comunitare din România (FFCR) a fost fondată în 2012 și are rolul de a reprezenta la nivel naţional interesele fundațiilor comunitare din România care contribuie la construirea unor comunități conștiente, generoase, incluzive și durabile. Federația susține 16 fundații comunitare active și certificate, însumând peste 10.000 de proiecte și 110 milioane de lei în investiții comunitare. Până în prezent, Fundațiile Comunitare au derulat programe în 32 din cele 41 de județe din România și rețeaua este în continuă creștere.