Campionii Economiei Circulare promovează inițiativele din România care au adoptat principiile economiei circulare
Atelierul de Pânză, R-Create, Ateliere Fără Frontiere, Bonapp și Klap sunt exemple care demonstrează că economia circulară înseamnă mai mult decât reciclare prin promovarea activităților bazate pe reutilizare, reparare recondiționare sau închiriere.
Campionii Economiei Circulare sunt deschizători de drumuri pentru tranziția către o economie circulară, sustenabilă și incluzivă.
Ce înseamnă economia circulară?
Economia înseamnă materii prime, energie și capital. În prezent, modelul economic majoritar este cel liniar. Materialele și o parte din energia utilizate la producerea bunurilor sunt extrase din pământ. Acestea sunt utilizate la fabricarea produselor, care sunt vândute. La finalul duratei de viață sunt aruncate la gunoi de utilizatori.
Poluarea modelului economic liniar este cauzată de extragerea și prelucrarea materialelor, dar și de deșeurile generate după încheierea ciclului de viață.
Pentru a reduce poluarea cauzată de activitatea economică, dar și cererea de materii prime, economia circulara trebuie să înlocuiască modelul liniar. Acest lucru înseamnă că producătorii trebuie să se asigure că materialele utilizate se pot reîntoarce in circuitul economic.
Costul materiilor prime extrase – care sunt resurse limitate este de fapt mai mare decât cel pe care îl plătim noi astăzi. La fel și costul eliminării deșeurilor. Economia circulara își propune să elimine costul de mediu și să evalueze corect materialele, astfel încât și generațiile viitoare să aibă acces la ele.
Modele de afaceri circulare
Un model de afaceri circular este viabil doar dacă valoarea economică poate fi recuperată din produs. Acest lucru poate fi realizat prin reutilizarea produsului, extinzând astfel valoarea generată de materialele și de energia folosite în procesul de fabricație, sau prin desfacerea acestuia în componente sau materii prime care pot fi reciclate.
Prelungirea duratei de viață a produsului – se concentrează pe proiectarea produselor durabile, care pot crea oportunități pentru piețele de produse folosite. O durată de viață mai lungă înseamnă mai puține achiziții în timp, ceea ce poate părea o idee proastă pentru producătorii de echipamente originale. Durabilitatea este însă un factor de diferențiere competitiv esențial și oferă o justificare pentru prețuri premium. Astfel de abordări au ales producătorul de îmbrăcăminte outdoor Patagonia sau cel de smartphone-uri Fairphone.
Păstrarea deținerii produsului – presupune ca producătorul să închirieze produsul său clientului, mai degrabă decât să-l vândă. Astfel, producătorul este responsabil pentru produse atunci când consumatorii nu le mai folosește. Un exemplu este Xerox, care închiriază imprimante și fotocopiatoare clienților corporativi.
Design pentru reciclare – presupune reproiectarea produselor și proceselor de producție pentru a maximiza recuperarea materialelor pentru utilizare în produse noi. Această strategie implică parteneriate cu companii care au expertiză tehnologică sau care pot fi capabile să utilizeze materialele recuperate. Parteneriatul Adidas cu Parley for the Oceans este un exemplu. Parley folosește deșeuri de plastic la fabricarea de fire textile din care Adidas produce pantofi și îmbrăcăminte. Parteneriatul lor reduce cantitatea de deșeuri de plastic din oceane.
Economia circulară în România
Doar 1,4% din economia României este circulară, conform Eurostat. Ponderea economiei circulare la nivelul Uniunii Europene este mult mai mare – 11,5%.
În cele mai multe cazuri companiile românești care aplică principiile economiei circulare sunt specializate în gestionarea deșeurilor și reciclare care, în structura economiei circulare, este considerată răul cel mai mic.
Campionii Economiei Circulare este un proiect care arată că economia circulară înseamnă mai mult decât reciclare și că există – și în România – inițiative care promovează modele de business bazate pe reutilizare, închiriere, reparare sau recondiționare.
Vorbim despre acei deschizători de drumuri care consideră că schimbarea trebuie să înceapă cu ei. Sunt antreprenori care cred în puterea exemplului pentru a face tranziția către o economie funcțională și sustenabilă.
Sunt afaceri a căror activitate este în cea mai mare parte sau în totalitate integrată în economia circulară. În România, astfel de inițiative sunt puține, dar sunt modele de urmat pentru ce ar trebui să se întâmple la nivelul întregii economii.
Campionii Economiei Circulare:
- Atelierul de Pânză – prin gama Puzzletex – reutilizează resturi textile pentru a crea accesorii vestimentare unicat sau în serie limitată.
- Ateliere Fără Frontiere – prin programul Dăm Click pe România – repară calculatoare pe care le donează către școlile din zonele defavorizate din România;
- Bonapp – pune în legătură pe aplicația sa afaceri care vând alimente perisabile interesate să își reducă pierderile cu utilizatori care doresc să le cumpere la final de zi sau în ziua următoare;
- Klap – cumpără telefoane mobile, tablete și laptopuri folosite, pe care le recondiționează și și le revinde;
- R-Create – închiriază magazinelor online ambalaje reutilizabile pentru livrări prin curier.