fbpx

Enter your keyword

post

Asociația Profesională pentru Monitorizare Geotehnică și Structurală dă startul unor noi dialoguri ce pun în centrul lor preocuparea pentru sănătatea structurală a infrastructurii de transport

Asociația Profesională pentru Monitorizare Geotehnică și Structurală dă startul unor noi dialoguri ce pun în centrul lor preocuparea pentru sănătatea structurală a infrastructurii de transport

#SafeInfrastructure

Asociația Profesională pentru Monitorizare Geotehnică și Structurală dă startul unor noi dialoguri ce pun în centrul lor preocuparea pentru sănătatea structurală a infrastructurii de transport și nevoia de informare din această arie, invitând specialiști și voci-cheie cu care discutăm despre siguranța rutieră și rolul pe care îl joacă preocuparea pentru sănătatea structurală în acest sens.

Redăm  în continuare dialogul integral cu primul invitat: Valentin Stoica, Vicepreședinte ARACO (Asociația Română a Antreprenorilor în Construcții).

Răspunsurile complete sunt în comentarii, mai jos. 

💬 APMGS: Cum vedeți în acest moment infrastructura de transport a României, dacă ne referim la siguranța rutieră a acesteia, sub aspectul sănătății ei structurale? Ce credeți că trebuie îmbunătățit?

Valentin Stoica: În mod evident și justificat, autoritățile sunt concentrate pe dezvoltarea de autostrăzi și căi ferate, respectiv pe reabilitarea drumurilor naționale cu trafic mare. Cred că este foarte bine că lucrurile se întâmplă astfel, dar totodată consider că nu ne putem permite să pierdem din vedere întreținerea infrastructurilor existente. Lipsa intervenției la momentul oportun pe curba de degradare a unei infrastructuri poate conduce ulterior la creșteri exponențiale de costuri de reparație și reabilitare. În acest sens, cred că trebuie să ne asumăm un program național de management al infrastructurilor existente (asset management) prin care să monitorizăm comportarea în timp a infrastructurilor, să identificăm momentul oportun al intervențiilor pentru fiecare drum/ cale ferată/ structură, respectiv să alocăm bugetele necesare din timp, astfel încât procedurile de achiziție să nu întârzie acest moment.

💬 APMGS: Care sunt principalele 2-3 recomandări pe care le puteți face și care credeți că influențează direct siguranța infrastructurii de transport de la noi?

Valentin Stoica: Dezvoltarea rețelei de autostrăzi este, fără îndoială, cel mai eficient mod de a crește siguranța rutieră. Totodată, consider că sunt multe drumuri existente, ce pot fi regândite cu costuri minime (de exemplu, DN2 cu două benzi pe un sens și una pe celălalt sens alternativ, în loc de o bandă cu un acostament larg pe fiecare sens) și, nu în ultimul rând, consider că poliția rutieră trebuie să aplice legea/ codul rutier. Vedem și în orașe cum inacțiunea poliției conduce de foarte multe ori la haos în trafic, acest fenomen fiind regăsit și la nivel național, cu consecințe mult mai grave pentru siguranța rutieră.

💬 APMGS: Care sunt principalele bariere care îngreunează, din punctul dvs. de vedere, capacitatea României de a avea o infrastructură de transport mai sănătoasă structural?

Valentin Stoica: Din păcate, există încă mult loc pentru a îmbunătăți capacitatea instituțională a administratorilor de infrastructuri. Atragerea de profesioniști și, mai ales, menținerea lor pe perioade lungi în aceste roluri pentru a asigura continuitatea proiectelor și a unei viziuni unitare – este încă foarte deficitară. Mai departe, cu oameni buni și dedicați, există soluții multiple pe care trebuie doar să le observăm în experiența altor țări și să le implementăm, adaptate la nevoile și resursele noastre.

💬 APMGS: Dacă ne referim strict la etapa de exploatare, ce acțiuni ar trebui luate, pentru a nu ne mai confrunta cu situații de poduri prăbușite sau autostrăzi afectate de alunecări de teren?

Valentin Stoica: O monitorizare corespunzătoare a evoluției “stării de sănătate” a infrastructurii și intervenția la momentul optim sunt în opinia mea calea către a evita eventuale dezastre și tragedii. În acest sens, pe lângă dezvoltarea capacității instituționale, cred că merită avut în vedere parteneriatul public-privat pentru infrastructurile mari, prin care o entitate privată să asigure operarea și întreținerea acestora.

💬 APMGS: Ce rol credeți că are digitalizarea în raport cu creșterea nivelului de siguranță rutieră și sănătate structurală a infrastructurii de transport?

Valentin Stoica: Ca în orice alt domeniu, digitalizarea vine să eficientizeze exponențial metodele de urmărire a comportării în timp a infrastructurilor, elimină eroarea umană și oferă date în timp real, atât de necesare luării deciziilor corecte.

💬 APMGS: Cum evaluați deschiderea factorilor de decizie și a autorităților gestionare de infrastructură în ceea ce privește creșterea nivelului de siguranță și sănătate structurală a infrastructurii? Este aceasta o prioritate, din ce observați?

Valentin Stoica: Din păcate, măsurile necesare în această zonă au o vizibilitate mult mai mică decât, să spunem, inaugurarea unui tronson nou de autostradă și totodată necesită programe pe perioade mult mai lungi decât durata unui mandat politic. Cred că, de aceea, siguranța și sănătatea structurală a infrastructurii nu par o prioritate, dar am încredere că, prin dialog cu Asociațiile profesionale, cu mediul privat, cu profesioniștii din domeniu, vom ajunge la un grad cât mai mare de conștientizare a răului care se produce prin lipsa de întreținere și monitorizare a evoluției infrastructurilor în timp. Mă refer atât la riscul pentru siguranța și sănătatea utilizatorilor, cât și la dezastrul economic produs prin neîntreținerea corectă și la timp. Poate că unii vor considera că este o abordare prea radicală, dar, în opinia mea, este mult mai bine să nu construim deloc ceva ce nu vom putea întreține corespunzător.