Andreea Gheorghiu – General Manager Novotel Bucharest City Center si Mercure Bucharest Unirii: „Sustenabilitatea cu tot ce presupune acest termen este un proces complet, complex si de durata, dar absolut necesar in vremurile actuale. De la primele discutii pe care le-am avut cu colegii din grupul Accor la nivel international in anul 2015 si pana astazi amploarea fenomenului a crescut semnificativ, desi pot spune ca inca suntem intr-o etapa de descoperire, integrare si optimizare a proceselor. ”
- Aproximativ 99% din companiile din România sunt IMM-uri, de aceea implicarea lor în sustenabilitate este esențială pentru a genera progres și schimbări profunde pentru economie, mediu și oameni. Cum se vede sustenabilitatea din perspectiva IMM-ului pe care îl reprezentați?
Sustenabilitatea cu tot ce presupune acest termen este un proces complet, complex si de durata, dar absolut necesar in vremurile actuale. De la primele discutii pe care le-am avut cu colegii din grupul Accor la nivel international in anul 2015 si pana astazi amploarea fenomenului a crescut semnificativ, desi pot spune ca inca suntem intr-o etapa de descoperire, integrare si optimizare a proceselor.
Suntem parte dintr-un model de business in care starea de bine a celor care ne calca pragul este esentiala pentru noi, este o motivatie si un scop in sine. In plus, am observat importanta pe care o acorda generatia Z sustenabilitatii in orice subiect pe care il abordeaza, cu atat mai mult atunci cand calatoreste si isi alege un loc de cazare si de petrecere a timpului liber care sa fie in concordanta cu modul de viata si cu credintele avute. Tinand cont de aceste lucruri, dar si de modul sustenabil de a face lucrurile care a intrat in ADN-ul nostru de ceva vreme, provocarile vin din gasirea de solutii eficiente in fiecare detaliu al spatiului nostru, in fiecare etapa a procesului.
Si aici o sa vin cu cateva exemple concrete, dar si cu o viziune pe care o avem la nivel de grup care include o serie de piloni important de urmarit pana in anul 2025:
- Eliminarea deseurilor cu continut de plastic prin inlocuirea cu solutii alternative eficiente. Mai concret, ne dorim implementarea unei solutii tehnice prin care ambalajele si sticlele de plastic de unica folosita sa fie inlocuite de tancuri si de filtre de aprovizionare comune pentru oaspeti.
- Reducerea emisiilor de carbon cu 25,2% proces care face parte din asumarea globala de a ajunge la zero emisii de carbon pana in anul 2050.
- Tot ca parte a procesului de sustenabilitate de integrare sociala, obiectivul este ca procentul de femei in functii de conducere sa ajunga la 45%, iar 40% dintre locatii sa aiba directori generali tot femei.
- In acelasi timp atentia pe care o acordam partenerilor de business este la fel de mare, iar obiectivul este ca 100% sa fi semnat si aderat la valorile si standardele noastre de sustenabilitate si calitate in acelasi timp.
Si o sa detaliez cateva exemple care au facut parte din povestea noastra de integrare a sustenabilitatii si care au contribuit intens la evolutia integrarii acesteia in munca noastra de zi cu zi. Primul este legat de resturile alimentare si modul in care de-a lungul timpului am cautat tot felul de solutii de reciclare si reducere a lor, risipa alimentara fiind un subiect mare de discutie la nivel de grup. O idee implementata inainte de pandemie a fost legata de selectarea unor resturi alimentare vegetale si colaborarea cu un ONG care le transforma in urma unor procese tehnologice in compost cu ajutorul caruia hranea pamantul roditor de fructe si legume, iar noi ulterior puteam folosi aceste resurse in cadrul meniurilor din restaurant.
Un alt exemplu pe care as vrea sa il mentionez este legat de mare parte din accesoriile pe care le folosim zilnic in zona de bar/restaurant. Dintr-o coincidenta fericita am interactionat cu un business antreprenorial din Medias care se ocupa cu realizare de vesela (vase, pahare, platouri etc.) din sticle folosite de vin sau diverse bauturi. Printr-o procedura de ei stiuta, am reusit sa folosim si noi aceste ustensile extrem de practice, dar si atractive pentru cei care ne calca pragul. Chiar daca avem investitii mai mari initial, rezistenta lor si modul sustenabil in care sunt realizate devin factori importanti pentru noi cu rezultate pe termen lung. Iar ajutorul intracomunitar pe care il oferim antreprenorilor locali este un alt factor de satisfactie a activitatii noastre.
Iar strategia abordata de noi se aliniaza la pilonii globali de evolutie pe care ii urmarim:
- Contributia pe care noi ca grup o avem la dezvoltarea economiei locale prin promovarea locurilor de munca catre romani
- Sustinerea comunitatilor locale prin colaborarea stransa cu ele pe termen lung
- Organizarea unor spatii multi functionale cu scopul de a veni in intampinarea nevoilor atat pentru oaspetii straini, cat si pentru comunitatile locale
Toate procesele au fost documentate si integrate in activitatea curenta prin studiu propriu a multor exemple de afaceri din afara tarii, a cautarii de solutii eficiente si incercarilor numeroase chiar daca de multe ori s-au dovedit a nu fi potrivite pentru acel moment. Dar cu munca, perseverenta si implicare rezultatele nu inceteaza sa apara. Si cel mai important lucru, o caramida de baza in acest proces, este satisfactia personala a lucrurilor bine facute de catre intreaga echipa si aportul adus atat starii de bine a turistilor, dar si cel adus planetei.
- Aveți deja definită o strategie de sustenabilitate? Dacă da, care sunt obiectivele acesteia și care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare. În caz contrar, ce planuri aveți în acest sens?
Strategia de sustenabilitate este parte integranta din activitatile cotidiene, dar intr-adevar este un proces de lunga durata, care necesita atentie si studii continue. Partea importanta este ca avem integrata viziunea la nivel de grup Accor si ca pana in 2026 obiectivul celor 758 hoteluri in proprietatea ACCOR INVEST sa obtina certificarea Green Key recunoscuta la nivel global. Aceasta atesta apartenenta la programul de eficientizare a resurselor pentru ajutorul oferit salvarii planetei.
Cand vorbim despre oportunitati, nu inceteaza sa apara. Chiar si cand spunem cuvantul ‚sustenabilitate’ conotatia lui este una pozitiva si starea pe care ne-o da este de bine chiar daca uneori simtim ca este un proces complex si nu foarte bine definit in practica. Si pentru a face o paralela cu viata noastra cotidiana in hotelurile pe care le gestionam, in etapele de implementare toti cei implicati au de castigat: turistii care ne calca pragul, toata echipa de lucru care face ca momentele petrecute in locatiile noastre sa fie unele memorabile in sens pozitiv, dar partenerii nostri de business toti cu scopul de a contribui la conservarea planetei pentru un trai mai bun.
Dar da, avem si obstacole. Primele si cele mai importante sunt legate de cadrele legislative care nu sunt intru totul finalizate. Lipsesc normele de aplicare din care deriva si un cadru organizat de reciclare si eficientizare a resurselor folosite, dar si lipsa unor parteneri/ furnizori pregatiti pentru a gestiona procesele de sustenabilitate. Un alt factor este bugetul destul de mare pe care il investim momentam in aplicarea proceselor, dar aici vedem si partea buna a faptului ca acestea se amortizeaza pe termen lung in raport direct cu beneficiile pe care le aduce.
Tranziția la business-ul sustenabil aduce beneficii și oportunități. Dintre acestea, atragerea de capital (finanțare) în condiții mai avantajoase, prioritate în obținerea sau menținerea unor contracte, alinierea la obiectivele de sustenabilitate ale clienților mari companii. Ați întâlnit deja asemenea situații?
Parteneriatele sanatoase si strategice au fost mereu un element esential pentru noi. Si cand spun asta ma refer la doua componente strategice: turistii si partenerii de afaceri. Ambii ne privesc cu alti ochi si isi consolideaza increderea in noi datorita certificarilor de sustenabilitate pe care le avem.
Si aici o sa vin cu doua exemple. Sunt multe companii care isi desfasoara activitati cu echipele in spatiile noastre care inainte de a lua decizia finala de colaborare, ne cer anumite documente sau dovezi care sa ateste implicarea in activitati de sustenabilitate. Si o sa continui cu turistii care verifica apartanenta la anumite grupari si detinerea de certificari precum este Green KEY.
Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2023, pentru a-și menține performanța economică și avansa totodată, pe drumul sustenabilității? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbările climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc).
Exista in orice situatie parti bune si parti mai putin bune. Ce ne-ar ajuta extrem de mult ar fi un cadru legislativ mai bine structurat, o implementare mai rapida a modelelor internationale care s-au dovedit a fi de succes si implicit a mai multor parteneri si a personalului specializat care sa faca parte din proces intr-un mod mai usor si mai rapid.
Ce am observat de-a lungul timpului este ca atunci cand am integrat si am contorizat atent, cu cifre si analize detaliate lucrurile sunt mult mai clare si solutiile apar inevitabil. Aici mentionez un exemplu destul de intalnit, si anume folosirea prosoapelor din camerele hotelurilor intr-un mod mai eficient in urma unui sejur de cateva zile de catre vizitatori. Dupa un an de monitorizare constanta, am ajuns la concluzia ca resursele folosite au fost mult mai putine si cu economiile adunate la nivel european, de-a lungul a 10 ani, am reusit la nivel national sa plantam 3.000.000 de copaci prin intermediul carora sa contribuim la un aer mai curat si mai benefic sanatatii noastre zilnice.
Si vom continua cu identificarea in detaliu a tuturor proceselor astfel incat binele comun sa fie unul major.
- Cum ați “vinde” sustenabilitatea unui antreprenor care nu crede în ea? Ce recomandări i-ați face?
Sustenabilitatea va deveni parte integranta din vietile noastre atat la nivel profesional, cat si personal. Si vedem asta din exemplele tarilor care deja sunt la alt nivel de implementare, de educare a copiilor inca de la varste fragede si aplicare a unor proceduri instinctive in orice moment al zilei.
Este clar ca atat la nivel antreprenorial, cat si macro, sustenabilitatea va fi parte din succesul business-ului indiferent de domeniu. Pentru cei care inca sunt reticenti la asta, le recomand sa se documenteze mult, sa urmareasca exemple din toate domeniile de activitate, sa poarte discutii deschise cu persoane care au cunostinte in domeniu si sa se integreze in comunitati cu viziuni in aceasta directie pentru a-si deschide orizonturile astfel incat sa constientizeze ca viitor fara sustenabilitate nu exista.