fbpx

Enter your keyword

post

Cristina Hanganu, Head of Communication & CSR, Lidl România: „experiența ne-a arătat că sustenabilitatea este un maraton, nu un sprint”

  • Cum au evoluat investițiile în sustenabilitate ale companiei pe parcursul anului trecut? Care este valoarea acestora și către ce tipuri de proiecte s-au îndreptat investițiile?

Sustenabilitatea este parte integrantă a strategiei noastre de business, ceea ce înseamnă că noi, Lidl, investim pe 2 paliere: atât în măsuri ce țin de eficientizarea operațiunilor noastre pentru a ne reduce impactul, cât și în dezvoltarea de parteneriate cu societatea civilă. Direcțiile strategice pe care ne axăm urmăresc toate ariile noastre de responsabilitate, adică resurse, lanțul de aprovizionare, operațiuni și clienți.

Investim constant în dezvoltarea producătorilor locali, în măsuri de reducere a cantității de plastic puse în circulație, în soluții de reducere a emisiilor provenite din activitatea de transport, în dezvoltarea portofoliului de produse sustenabile și nu în ultimul rând investim în dezvoltarea profesională a angajaților. Cele mai recente rezultate se găsesc și în cel de-al cincilea raport de sustenabilitate, aferent perioadei 1 martie 2021 – 28 februarie 2022, care ne arată concret și progresul pe fiecare indicator în parte.

De exemplu, printre cele mai notabile realizări din ultimul an sunt rezultatele înregistrate pe obiectivele ce țin de reducerea emisiilor de dioxid de carbon, și aici amintim două investiții majore – colaborarea doar cu furnizori de transport care folosesc vehicule cu motoare Euro5 și Euro6 pentru transportul produselor noastre și integrarea a 3 camioane electrice în flota de mijloace cu care partenerii noștri din domeniul logistic transportă marfa Lidl în România. În plus, am crescut cantitatea de energie provenită din surse regenerabile până la 98%, în anul financiar 2021 și a scăzut, în consecință, volumul emisiilor indirecte. În același timp, în concordanță cu obiectivele din strategia REset Plastic, strategia de reducere a plasticului a Grupului Schwarz, din care facem parte, începând cu anul financiar 2021, am început să ambalăm peste 70 dintre produsele noastre din carne proaspătă de la furnizorii români în caserole fabricate folosind semnificativ mai puțin plstic și cu o capacitate de a fi reciclate în proporție maximă. Ca urmare a acestei măsuri, în anul financiar 2021 am redus cantitatea de plastic folosită cu 200 de tone. 

În paralel, am continuat să investim în programe strategice, pe termen lung, dezvoltate la nivel național cu partenerii din societatea civilă, din patru domenii de responsabilitate socială: educație, protecția mediului, dezvoltarea serviciilor de urgență și programe pentru dezvoltarea comunităților. Doar în anul financiar 2021, am investit peste 35 de milioane de lei în dezvoltarea societății românești și am susținut peste 90 de ONG-uri să își continue activitatea în comunități din întreaga țară. 

Vom continua să construim pe aceleași obiective și angajamente pe care ni le-am asumat și până acum, cu atât mai mult cu cât în ultimul an, am obținut rezultate notabile care ne confirmă că împreună cu stakeholderii noștri putem contribui la un viitor mai bun pentru noi, pentru comunitățile în care activăm, pentru România și pentru planetă. 

  • Care sunt obiectivele strategiei de sustenabilitate ale organizației si care sunt cele mai mari 3 obstacole și oportunități în procesul de implementare a strategiei.

În strategia noastră de sustenabilitate avem obiective ce vizează aspecte precum reducerea emisiilor de CO2, combaterea risipei alimentare și combaterea poluării cu plastic. Sunt obiective pe care noi lucrăm continuu, pe care avem indicatori de performanță stabiliți și pe care îi evaluăm constant în rapoartele noastre de sustenabilitate, pe care le puteți vedea aici

La nivel de obstacole și oportunități, experiența ne-a arătat că sustenabilitatea este un maraton, nu un sprint: progresele și diferențele majore se obțin pe termen lung, și trebuie să contribuim zilnic la realizarea ei pentru a ne obține acel viitor mai bun, pe care ni-l dorim cu toții.

  • Cum vă pregătiți să răspundeți noilor cerințe privind raportarea de sustenabilitate impuse de noua directivă de raportare a sustenabilității corporative (CSRD)?

Integrarea sustenabilității în toate operațiunile de business este un proces constant, așa că odată cu fiecare exercițiu de raportare ne uităm la ce putem îmbunătăți la acest sistem astfel încât să obținem cu acuratețe date relevante pe toți indicatorii. Și pentru cel de-a cincilea raport de sustenabilitate lansat la finalul anului trecut, am folosit cea mai cunoscută metodologie în domeniu și cea mai utilizată la nivel internațional – Standardele GRI. În continuare, urmărim dezbaterile internaționale pe marginea Directivei privind raportarea de sustenabilitate corporativă și la schimbările legislative și suntem atenți la cum vor fi acestea transpuse în legislația națională. 

  • Care considerați că vor fi cele mai presante provocări la care compania va trebui să găsească soluții în 2023, pentru a-și menține performanța economică și a atinge totodată, obiectivele de sustenabilitate? (de exemplu, instabilitatea economică / geopolitică, prețurile la energie, schimbarile climatice, resurse naturale limitate, achiziția și retenția de talente, aspecte legate de lanțul de aprovizionare, conflictele globale, etc)

Conform studiului Population Matters, menționat și în cel mai recent raport de sustenabilitate al nostru, în prezent, cu toții „consumăm resurse ca și cum avem la dispoziție aproape două Pământuri, și dacă nu schimbăm nimic în modul în care producem și consumăm, în anul 2050 vom consuma resurse ca și cum am avea la dispoziție trei planete”. Pentru a nu ajunge la un astfel de scenariu, noi, Lidl, facem tot ce ține de noi pentru a ne asigura că acțiunile noastre sunt bune pentru planetă, bune pentru comunitățile din care facem parte și bune pentru clienții noștri, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Suntem conștienți că prezența noastră la nivel național are un impact semnificativ asupra mediului și comunităților locale în care suntem prezenți, așa că acționăm cu responsabilitate acolo unde ne desfășurăm activitatea. De exemplu, ne uităm cu atenție pe întregul lanț de valoare, inclusiv din perspectiva resurselor pe care ni le pune la dispoziția planeta și pe care prin activitatea noastră le utilizăm, în producția articolelor marcă proprie, în producția agricolă sau în procesul de fabricare a produselor nealimentare. Spre exemplu, am elaborat o politică privind consumul responsabil de apă în achiziția de mărfuri și am luat o serie de decizii prin care să ne asigurăm că avem o contribuție pozitivă la consumul responsabil de apă.

  • Cum ați caracteriza pe scurt tranziția de la business as usual la business sustenabil în industria dumneavoastră?

Din experiența noastră, tranziția către un business sustenabil este un proces care necesită un efort considerabil și constant de resurse, cu rezultate pe care le vezi în timp. Cel mai important aspect de luat în considerare pentru o companie este să se uite la propriile procese și operațiuni și să aibă un comportament responsabil. Iar un prim pas către acest model de business este chiar raportarea non-financiară. Deși este un proces complex, raportarea este de fapt un mod eficient de autoeducare în această direcție pentru că îți oferă posibilitatea de a vedea cu o acuratețe foarte mare care este impactul pe care îl ai ca business asupra mediului și societății, și îți permite să urmărești toți indicatorii relevanți ca mai departe să îți construiești un plan de dezvoltare durabilă.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.